کاربرد رویکرد جهادی مهندسی جنگ در دفاع مقدس، الگویی از پدافند غیر عامل در شهرسازی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
8 سال جنگ تحمیلی و نهضت دفاع مقدس یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به شمار می آید. آموزه های حاصل از این جنگ به عنوان یک تجربه موفق در مدیریت و یک حرکت ملی در کشور، به قدری مغتم است که شاید بتوان گفت در تاریخ کشور ما، به ویژه در چند قرن اخیر، کم تر پدیده ای را می توان یافت که به مانند آن واجد اهمیت باشد. لذا تجربیات مهندسی جنگ در 8 سال دفاع مقدس و درس های حاصل از آن می تواند تاثیرات و تحولات قابل توجهی در عرصه طرح ریزی و برنامه ریزی مهندسی در کشور به طور عام و مهندسی در جنگ های آینده به طور خاص داشته باشد. واضح است که با بررسی دقیق عناصر و مولفه های اصلی این تجربه موفق به عنوان یک رویکرد علمی- عملی، می توان از آن الگویی قابل تعمیم به سایر حوزه های مهندسی و مدیریتی کشور استخراج نمود و با توجه به شرایط روز جامعه آن را غنا بخشید. یکی از مهم ترین این حوزه ها، مدیریت شهری است که می تواند در بسیاری از اقدامات طرح ریزانه و برنامه ریزانه خود به ویژه در موضوع پدافند غیر عامل، از این الگو تبعیت نماید. در این راستا، این نوشتار با استناد به سابقه میدانی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده توسط نگارنده از یک سو و همچنین دسترسی به نظرات فرماندهان و مسئولین رده یک دفاع مقدس، امکان مستند سازی داده های اولیه را فراهم نموده است. سپس نگارنده با بهره گیری از روش تحلیلی- توصیفی، به بررسی و آنالیز دقیق داده ها و در نهایت تولید اطلاعات مقتضی می پردازد. بنابراین، تکمیل مطالعات مرتبط با مهندسی جنگ و غنابخشی به الگوی علمی- عملی منتج از آن، با بهره گیری از تجربیات مهندسی جنگ در 8 سال دفاع مقدس، هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهند. به این ترتیب، یافته های حاصل از مطالعات انجام شده و مهم ترین آموزه های برگرفته از مهندسی دوران دفاع مقدس را می توان در تبیین الگوی علمی- عملی با رویکردی جهادی خلاصه نمود که عناصر و مولفه های اصلی آن عبارتند از: ایمان، اعتقاد و باور نسبت به حرکت جهادی. مهم ترین ویژگی این رویکرد، قابلیت تعمیم پذیری و بسیط بودن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!