بررسی رهبری امام خمینی در دوران اقامت در پاریس

چکیده:
مقاله حاضر به بررسی رهبری امام خمینی در دوران چهار ماهه اقامت در فرانسه می پردازد. در این دوره انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی از مبارزات علیه حکومت پهلوی شد و با اقدامات و تصمیمات اساسی امام مبارزات ایرانیان قدرت و انسجام بیشتری پیدا کرد. سفر امام خمینی به فرانسه با فشار حکومت پهلوی مبنی بر خروج ایشان از عراق با هدف دور کردن رهبر انقلاب از مرزهای ایران به صورت اجباری صورت گرفت، اما امام این تهدید را به فرصتی برای تسریع تحولات انقلاب تبدیل کرد. در این مقاله بررسی می شود که چگونه امام در آن دوره چند ماهه و با انجام 117 مصاحبه با رسانه های مختلف بین المللی عملا به مهمترین چهره خبری جهان تبدیل شد. همچنین تلاش شده است نوع رهبری امام برای به سرانجام رساندن انقلاب مورد واکاوی قرار گیرد. در این دوره امام به ترسیم ایدئولوژی خود پرداخته و اندیشه «جمهوری اسلامی» را در سطح رسانه های جهان مطرح می سازد. بدین ترتیب گروه زیادی از مردم جهان با طرز تفکر امام و دلایل قیام مردم ایران آشنا می شوند. این دوره دارای دو ویژگی مهم دیگر نیز است: 1. سهولت و گسترش ارتباط دانشجویان و نیروهای انقلابی با امام خمینی به نسبت دوران گذشته، 2. دسترسی بیشتر و سریع تر ایرانیان به پیام ها و دستورالعمل های رهبر انقلاب؛ به رغم دوری راه.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!