شهید آیت الله اشرفی اصفهانی

چکیده:
در مقاله پیش رو با جزئیات جدیدی از ماجرای ترور آیت الله شهید اشرفی اصفهانی آشنا می شویم که با اتکاء به پرونده مربوط به این عملیات تروریستی سازمان موسوم به مجاهدین خلق تنظیم شده است. پاییز 6113 درحالی که یک سال و چندماه از آغاز فاز نظامی و حرکت تروریستی منافقین می گذشت، فعالیت های تروریستی آنان در داخل ایران به شدت افول کرد؛ چراکه سازمان در نیمه دوم سال 1360 و ابتدای سال 61، سه ضربه مهلک توسط دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی دریافت کرده بود که باعث شده بود تشکیلات منسجم آن در داخل از هم بپاشد.
تیرماه 61 آیت الله شهید محمد صدوقی، امام جمعه یزد در یک عملیات ترور توسط منافقین به شهادت می رسد. پیش از این آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب در آذرماه 60 و آیت الله مدنی در شهریورماه همان سال به شیوه انتحاری توسط منافقین ترور و شهید شده بودند. پس از شهادت آیت الله صدوقی به دنبال دستور امام و با مصوبه شورای عالی فرماندهی سپاه، «هیئت بررسی حفاظت از شخصیت ها» تشکیل می شود.
ماموریت ترور آیت الله اشرفی اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه از سوی سازمان مجاهدین خلق به محمدحسین خداکرمی و نفر دومی که در گزارش های سازمان با نام مستعار «نادر» معرفی شده، ابلاغ می شود. این عملیات تروریستی، جمعه 23مهرماه 61 با موفقیت انجام شده و طی آن آیت الله اشرفی به شهادت می رسد. پس از این اتفاق، نهادهای مسئول، گزارشی از زمینه ها و علل و عوامل این ترور تهیه می کنند. با استفاده از این تجربه های تاریخی از تکرار چنین اقدام های تروریستی علیه مسئولین کشور ممانعت می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!