ارتباط مصرف سیگار با حمایت اجتماعی درک شده در بزرگسالان تهرانی: مطالعه ی قند و لیپید تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مصرف سیگار اثرات سوء اجتماعی و اقتصادی مختلفی درپی داشته و با حمایت اجتماعی مرتبط است؛ با این حال در جست و جوهای انجام شده، بررسی ارتباط مصرف سیگار با حمایت اجتماعی درک شده و منابع آن شامل خانواده، دوستان و افراد مهم در جمعیت ایرانی بسیار کمیاب بود. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط مصرف سیگار با حمایت اجتماعی درک شده در بزرگسالان تهرانی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه ی مقطعی در فاصله سال های 1393-1395 و در چارچوب مطالعه قند و لیپید تهران بر روی 1068 بزرگسال انجام شد. حمایت اجتماعی درک شده توسط پرسشنامه ی چندوجهی حمایت اجتماعی درک شده ارزیابی شد. داده ها با استفاده از نسخه ی بیستم نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های χ2، من ویتنی و روش های رگرسیون دوحالته تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سن شرکت کنندگان در مطالعه 15. 0±49. 9 سال و 59. 4% آنها زن بودند. از کل افراد شرکت کننده، 9. 2% آنها سیگاری و بیشتر سیگاری ها مرد بودند (76. 5%). غیرسیگاری ها در مقایسه با افراد سیگاری امتیاز بالاتری از درک حمایت اجتماعی از جانب خانواده (0. 040p=) و افراد مهم (0. 036p=) کسب کردند. پس از تعدیل عوامل مداخله گر، احتمال درک حمایت اجتماعی پایین از سوی خانواده در مصرف کنندگان سیگار 2/04 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری بود (0. 05p<, 3. 73 -1. 11=فاصله اطمینان 95%).
نتیجه گیری
احتمال درک حمایت اجتماعی پایین از جانب خانواده در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر بود. با توجه به اهمیت درک حمایت اجتماعی از جانب خانواده، می توان از آن در مداخلات آینده با هدف کاهش مصرف سیگار در بزرگسالان تهرانی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!