برنامه ریزی بهینه استوار لجستیک امداد بحران با استفاده از یک مدل سناریومحور استوار دوهدفه و بکارگیری روش اپسیلون محدودیت تکامل یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
تصمیم های مرتبط با برنامه ریزی لجستیک امداد فاجعه را می توان در دو دسته (تصمیم های استراتژیک پیش از وقوع بحران و تصمیم های عملیاتی هنگام و پس از وقوع بحران) تقسیم کرد. در این تحقیق، مسائل استراتژیک و برخی از مسائل عملیاتی مرتبط با لجستیک امداد فاجعه، از جمله مکان یابی انبارهای امداد و تعیین ظرفیت/اندازه آن ها، میزان ذخیره سازی کالاهای امدادی در انبارها، مکان یابی مراکز توزیع امداد پس از وقوع بحران و تخصیص انبارها به آنها و نهایتا نحوه پوشش نواحی آسیب دیده متقاضی کالاهای امدادی به صورت همزمان مدل سازی و حل می شوند.
روش
مدل سازی و حل مسئله با استفاده از رویکرد برنامه ریزی تصادفی سناریومحور استوار دوهدفه انجام می شود که در آن هم هدف بشردوستانه کمینه سازی بیشینه کمبود و هدف اقتصادی کمینه سازی متوسط هزینه امدادرسانی، تحت سناریوهای محتمل مورد توجه قرار می گیرند. همچنین، با بکارگیری روش اپسیلون محدودیت تکامل یافته، بهترین موازنه بین اهداف اقتصادی و بشردوستانه مذکور صورت می گیرد. نرم افزار GAMS برای اجرای مدل پیشنهادی بکار گرفته شده است.
یافته ها
نتایج عددی حاصل شده از مدل پیشنهادی این تحقیق بیانگر آن است که این رویکرد قابلیت بکارگیری برای حل مسئله برنامه ریزی لجستیک امداد بحران را داشته زیرا به لحاظ معیارهایی همچون متوسط هزینه و کمبود و نیز بیشینه کمبود تحت سناریوهای مختلف، عملکرد قابل قبولی را نشان می دهد. رویکرد استوار پیشنهادی نسبت به رویکردهای دیگر همچون مقدار اسمی، به طرز کارآمدتری عدم قطعیت پارامترهایی همچون تقاضای کالاهای امدادی را کنترل می کند.
نتیجه گیری
با استفاده از این چنین مدل های تصمیم گیری، مدیران بحران در کشور و یا استان ها می توانند پیش از وقوع بحران به اتخاذ تصمیمات راهبردی در مورد مکان و موجودی انبارهای امداد، نحوه توزیع کالاهای امدادی و… پرداخته و در نتیجه آن، نه تنها در هزینه های امداد رسانی صرفه جویی می شود، بلکه موجب تسریع در امدادرسانی شده و کمبود تلفات را به حداقل می رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!