مدل یابی محیط «با» ی (Ba) خلق دانش در مراکز پژوهشی اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی در جهت ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، بر اساس چرخه های خلق دانش تریپل هلیکس و آی سیستم و تاثیر ویژگی های شخصیتی، محیط پژوهش و توانمندی های پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی بر عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی انجام شده است.
روش
پژوهش حاضر از بعد هدف، کاربردی است و ازنظر گردآوری داده ها، از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی و به طور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه است. بر اساس متغیرهای مورد بررسی به ترتیب سی سوال برای محیط پژوهش، هفت سوال برای توانمندی های پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی و پنج سوال برای ویژگی های شخصیتی در نظر گرفته شد. ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی اسلامی بر اساس فعالیت های پژوهشی پژوهشگران وزن دهی شد. جامعه آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است که طبق فرمول کرجسی مورگان تعداد 330 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شد.
یافته ها
نتایج اندازه گیری ارزیابی محیط پژوهش نشان داد، نه (9) بعد: زیرساخت هوش، کنشگران هوش، اطلاعات هوش، زیرساخت مداخله، کنشگران مداخله، اطلاعات مداخله، زیرساخت خلاقیت، کنشگران خلاقیت و اطلاعات خلاقیت، سازه های اثرگذار بر ارزیابی محیط پژوهش هستند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که تمامی سازه های بکار رفته در مدل برای توانمندی های پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی و ویژگی های شخصیتی و عملکرد پژوهشی آنان معنادار است. درنهایت، نتایج تحقیق در بخش مدل ساختاری نشان داد محیط پژوهش، توانمندی های پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی و ویژگی های شخصیتی تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد پژوهشی پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی مراکز پژوهشی اسلامی دارد. اصالت/ارزش: تحقیق حاضر یک تحقیق در سطح مراکز پژوهشی اسلامی است با توجه به نتایج این مطالعه، می توان شکاف بین وضعیت موجود محیط های پژوهشی و وضعیت مطلوب در چارچوب مدل تریپل هلیکس و آی سیستم را سنجش و تحلیل نمود و از یافته های آن برای ارتقاء عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
387 تا 410
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!