دیدگاه پرستاران و بیماران در ارتباط با شان ذاتی بیمار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
احترام به شان ذاتی انسان ها به معنای احترام به حقوق پایه آن ها در محیط های مختلف است و دارای نقش برجسته و اهمیت ویژه در پژوهش ها و بحث های مربوط به مراقبت و سلامت است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه پرستاران و بیماران بستری در ارتباط با شان ذاتی بیمار صورت گرفته است.
مواد و روش ها
در مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر تعداد 385 بیمار و 79 پرستار بر اساس مشخصات مورد نظر پژوهشگران و به روش تمام شماری از بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود انتخاب شدند. پس از توضیح اهداف پژوهش و جلب رضایت کتبی و شفاهی نمونه ها، پرسشنامه ویژگی های فردی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته شان ذاتی بیمار توسط آنان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 19 صورت پذیرفت. سطح معنی داری در تمام آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش در گروه بیماران 18±49 سال و در گروه پرستاران 6/2±28/8 سال بود. میانگین سابقه کار بالینی در پرستاران 6/4±6/2 سال و میزان اضافه کاری پرستاران در بخش 57/7±91/4 ساعت در ماه بود. بر اساس آزمون آماری پیرسون، همبستگی معنی دار آماری بین سن با نمره شان ذاتی وجود داشت (0/05p< و 0/144r =).
نتیجه گیری
نمره شان ذاتی بیماران از دیدگاه بیماران نسبت به پرستاران پائین تر بود، لزوم توجه بیشتر به هر یک از عوامل مرتبط با حفظ و یا ارتقاء شان ذاتی بیماران در بالین و در بخش های مختلف پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!