بررسی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
از اهداف اصلی سیستم های آموزشی در جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره وری دانشجویان، پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. عزت نفس از عوامل روان شناختی موثر بر پیشرفت تحصیلی است که می تواند تاثیر مثبتی بر روند تحصیلی دانشجویان داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک پژوهش مقطعی و از نوع توصیفی-همبستگی بود که به صورت سرشماری روی 194 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول در رابطه با مشخصات دموگرافیک واحدهای موردپژوهش و بخش دوم جهت سنجش وضعیت عزت نفس دانشجویان با استفاده از پرسشنامه استاندارد عزت نفس Rosenberg بود. همچنین بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از نمره معدل کل دانشجویان صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 انجام شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن واحدهای مورد پژوهش برابر 3/18±22/47 بود. 74 نفر (38/1%) از دانشجویان پسر و 120 نفر (69/1%) دختر بودند. میانگین و انحراف معیار نمره عزت نفس و معدل کل دانشجویان به ترتیب برابر 6/17±4/81 و 1/28±15/75 بود. نتایج مطالعه نشان دهنده همبستگی مثبت و معنی داری بین عزت نفس با معدل تحصیلی بود (0/194r= و 0/005p=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط انکارناپذیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انجام اقدامات و ارائه راه کارهایی برای ارتقاء عزت نفس دانشجویان می تواند موجب پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت سیستم های آموزشی و بالینی دانشجویان پرستاری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!