پیش بینی مدت اقامت بیماران در بخش مراقبت های ویژه مغز و اعصاب با تکنیک های داده کاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه کاهش هزینه ها و برنامه ریزی منابع نقش بسیار مهمی در مدیریت بیمارستان ها ایفا می کنند. بخش های مراقبت ویژه بیمارستان ها دارای پر هزینه ترین تخت ها می باشد. مدل های پیش بینی مدت اقامت بیماران در بخش مراقبت های ویژه ابزاری برای مدیریت بهینه تخت ها و منابع کمیاب بخش مراقبت های ویژه است. هدف ما در این پژوهش ارائه مدل هایی جهت پیش بینی مدت اقامت بیماران در بخش مراقبت های ویژه مغز و اعصاب با استفاده از تکنیک های داده کاوی می باشد.
روش پژوهش: در این مطالعه از نرم افزار داده کاوی رپیدماینر برای مدل سازی به منظور طبقه بندی و ساخت مدل پیش بینی برای بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه مغز و اعصاب بیمارستان لقمان حکیم تهران استفاده شده است. داده های مورد نیاز این پژوهش از 592 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه بین سال های 94 تا 97 استخراج گردیده است. الگوریتم هایی که برای طبقه بندی بیماران استفاده گردید شامل شبکه عصبی ، نزدیک ترین همسایه، درخت تصمیم و جنگل تصادفی بود. در نهایت ماتریس اغتشاش برای محاسبه دقت بدست آمد.
نتایج
یافته های این پژوهش نشان می دهد که متغیر نوع جراحی و عارضه پنومونی بیشترین تاثیر را بر مدت اقامت بیماران دارند. همچنین دقت الگوریتم های مورد استفاده برای ساخت مدل پیش بینی به ترتیب درخت تصمیم 84. 28% ، جنگل تصادفی 83. 96% ، شبکه عصبی 83. 79% و نزدیک ترین همسایه 77. 90% بدست آمد.
نتیجه گیری
مدل های ساخته شده بر اساس هر چهار تکنیک مورد استفاده در این پژوهش قادر به پیش بینی مدت اقامت بیمار بودند. اما یافته های حاصل از ماتریس اغتشاش نشان داد که تکنیک درخت تصمیم با دقت 84. 28% عملکرد نسبتا بهتری را در بین تکنیک های مورد مطالعه داشته و قوانین استخراج شده از درخت تصمیم می تواند به عنوان الگویی برای پیش بینی وضعیت مدت اقامت بیماران در بخش مراقبت های ویژه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!