مطالعه تنوع ژنتیکی ژرم پلاسم انار استان یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تعداد 117 ژنوتیپ انار جمع آوری شده از نواحی مختلف استان یزد برای بررسی تنوع ژنتیکی توسط 23 صفت مورفولوژیکی مطابق با توصیف نامه بین المللی بررسی شد. نتایج بررسی نشان می دهد که الگوی تنوع صفات در سه گروه از ارقام شیرین، ملس و ترش بسیار مشابهت دارد. صفات شکل کالکس میوه، تمایل به تولید پاجوش، بنیه درخت، شکل میوه و رنگ دانه از بیشترین قدرت تمایز برخوردارند. نتایج بررسی فواصل ژنتیکی نیز نشان دهنده وجود تفاوت در ژنوتیپ های دارای اسامی مشابه بود. در دندروگرام منشا نمونه های ژنتیکی، یزد و تفت در یک گروه و بافق و اردکان در گروهی جداگانه از گروه اشکذر و مهریز قرار گرفتند. نواحی ابرکوه و خاتم نیز هر یک جداگانه، در گروه های تک عضوی جای گرفتند. میزان احتمال تعلق ژنوتیپ های مورد بررسی به نواحی منشای جمع آوری، براساس تجزیه تشخیصی برآورد شد. نتایج آن حاکی از افزایش میزان اختلاط ژنتیکی بود. ژنوتیپ های مورد مطالعه با استفاده از روش کلاسترینگ k means در 11 گروه از یکدیگر تفکیک شدند که براساس خصوصیات بارز هر کلاستر در برنامه های اصلاحی قابل بهره برداری هستند. مطابق این نتایج پیشنهاد شده است که مشخصه یابی ژرم پلاسم مورد بررسی با ارزیابی صفات ارزشمند تجاری و نشانگرهای مولکولی تکمیل گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
20 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!