طراحی و ساخت سامانه ی تعقیب کننده ی خورشیدی خودکاردو محوره با قابلیت ردیابی خورشید در هر شرایط آب و هوایی با تشخیص زاویه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
در این تحقیق سامانه ی تعقیب کننده ای طراحی شده است که با در نظر گرفتن شرایط جوی، خورشید را در دو راستای افقی و عمودی تعقیب میکند. دراین سامانه، دو حسگر نوری در دو مکان مختلف نصب گردیده است و در هر لحظه میانگین نور دریافتی دو حسگر، محاسبه میشود. از مقایسه ی میانگین به دست آمده با مقادیر مرجع، شرایط آب و هوای محیط (1 شب، - 2 روز و آفتابی، - 3 روز و ابری) تشخیص داده میشود. سپس با توجه به این تشخیص، از الگوریتم مشخصی برای تعقیب خورشید استفاده میشود. به این صورت که در شرایط روز و آفتابی از حسگر برای یافتن جهت خورشید استفاده میشود. هنگامی که شرایط محیط، روز و ابری است، بر اساس معادلات حرکت خورشید، مسیر خورشید دنبال می شود و زمانی که شب فرا میرسد سامانه متوقف شده و برای شروع دوباره در روز دیگر، به مکان اولیه باز میگردد. برای استفاده از معادلات حرکت خورشید (در شرایط نامساعد جوی) نیازمند سامانه تشخیص زاویهبوده که در این تحقیق سامانه ی مذکور طراحی و ساخته شد. برنامه نویسی تعقیب کننده به زبان C، در محیط کدویژن انجام و بر میکروکنترلر AVR بارگزاری شد. به منظور راستی آزمایی، سامانه ی تعقیب کننده در نرم افزار پروتیوس شبیه سازی شد و نتایج حاصل از شبیه سازی با نتایج دقیق به دست آمده از نرم افزار نجوم مقایسه شد. سامانه ی طراحی شده را میتوان بر روی کلیه ادوات استفاده کننده از نور خورشید، به خصوص در کالکتور های خورشیدی حرارتی، نصب کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!