قابلیت داده های سنجنده OLI ماهواره لندست 8 در برآورد زی توده روی زمینی توده های ممرز (Carpinus betulus) در جنگل خیرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش پیش رو به بررسی قابلیت داده های سنجنده OLI ماهواره لندست 8 به منظور برآورد زی توده روی زمینی توده های به نسبت خالص ممرز در بخشی از جنگل های هیرکانی پرداخته شد. برای مدل سازی و اعتبارسنجی نتایج، 55 قطعه نمونه به طور انتخابی تعیین شد و مقدار واقعی زی توده روی زمینی در آن ها اندازه گیری شد. در هر قطعه نمونه، قطر برابر سینه تمام درختان قطورتر از 7/5 سانتی متر اندازه گیری شد. سپس با استفاده از جدول حجم محلی و چگالی بحرانی، زی توده روی زمینی این درختان محاسبه شد. پیش پردازش ها و پردازش های لازم بر روی داده های ماهواره ای انجام شد. مدل سازی به روش های پارامتریک رگرسیون گام به گام، رگرسیون پس رو و روش های ناپارامتریک شبکه عصبی مصنوعی، k نزدیک ترین همسایه و جنگل تصادفی انجام شد. بررسی ضریب همبستگی پیرسون بین زی توده روی زمینی در قطعه نمونه ها و ارزش های طیفی متناظر آن ها در باندهای اصلی و محاسباتی نشان داد که باند مادون قرمز نزدیک، بیشترین مقدار همبستگی را با زی توده روی زمینی داشت (0/52-). از میان روش های پارامتریک، رگرسیون پس رو با ضریب تعیین تعدیل شده 0/295 و درصد مجذور میانگین مربع خطا 28/63 درصد و از میان روش های ناپارامتریک، شبکه عصبی مصنوعی با کمترین درصد مجذور میانگین مربع خطا (23/45 درصد) مناسب ترین عملکرد را برای برآورد زی توده روی زمینی داشتند. نتایج این پژوهش را می توان ضعیف دانست. از این رو، داده های سنجنده OLI ماهواره لندست 8 را فقط می توان در سطوح وسیع و به صورت کوچک مقیاس برای برآورد زی توده روی زمینی توده های ممرز به کار برد. البته برای کسب اطمینان از این نتیجه گیری کلی و تعمیم آن به جنگل های هیرکانی لازم است که مطالعات تکمیلی انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
406 تا 420
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!