عوامل موثر بر مشارکت بهره برداران در عملیات حفاظتی طرح های مرتع داری در استان فارس

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر بر مشارکت دامداران مرتع دار در عملیات حفاظتی طرح های مرتع داری استان فارس انجام شد. برای این منظور با توجه به شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی و تعداد طرح های مرتع داری اجرا شده و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، 89 طرح مرتع داری انتخاب گردید. سپس با توجه پرسشنامه های طراحی شده با 267 بهره بردار فعال (10 تا 100 درصد بهره برداران با توجه به تعداد بهره برداران هر طرح) در مراتع در نیمه دوم سال 1393 و بهار سال 1394 مصاحبه و داده های لازم جمع آوری شد. مدل رگرسیون پواسون و روش شبه برآورد حداکثر درستنمایی برای شناسایی عوامل موثر بر مشارکت مرتع داران در عملیات حفاظتی طرح های مرتع داری استفاده شد. براساس نتایج تاثیر متغیرهایی مانند تجربه ی بهره برداران و تعداد دامداران عضو هر طرح مرتع داری بر میزان مشارکت آن ها در عملیات حفاظتی طرح های مرتع داری منفی و در سطح یک درصد معنی دار بوده است. متغیرهایی مانند سطح تحصیلات رسمی، تعداد افراد شاغل خانوار در بخش کشاورزری و ارتباط با اداره های منابع طبیعی و تشکل های مربوطه دارای رابطه مثبت با مشارکت در عملیات حفاظتی طرح های مرتع داری می باشند، اما این رابطه معنی دار نبوده است. تاثیر متغیرهایی مانند میزان اطلاعات دریافتی بهره برداران بعد از شروع فعالیت در طرح های مرتع داری، مدت زمان استفاده از مراتع برای چرای دام، مقدار اراضی مرتعی هر مرتع دار در قالب طرح و تعداد گوسفند و بز داشتی بر میزان مشارکت آن ها در عملیات حفاظتی مثبت و در سطح یک درصد معنی دار بوده است. براین اساس لازم است با ترکیب دانش محلی و علمی اهمیت برنامه ها و عملیات حفاظتی را برای بهره برداران بیان کرد. و با توانمند نمودن بهره برداران و فراهم نمودن زمینه ی سرمایه گذاری در فعالیت های تکمیلی مناسب، امکان مشارکت بیشتر آن ها در عملیات حفاظتی و استفاده از خدمات مراتع و معیشت پایدار را فراهم نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
644 تا 656
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!