بررسی نحوه برون سپاری وظایف حسابرسی داخلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تجزیه و تحلیل روابط علی ابعاد و شاخص های برون سپاری فرآیند حسابرسی داخلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی حرفه حسابداری و خبرگان حسابرسی داخلی است. در این تحقیق با استفاده از پیشینه پژوهش و مراجعه به هشت کارشناس حسابرسی داخلی و مصاحبه با آن ها، شش بعد با 36 شاخص در برون سپاری فرآیند حسابرسی داخلی شناسایی شد. سپس با استفاده از 14 پرسشنامه برای تعیین روابط علی این ابعاد، از اساتید دانشگاهی و کارشناسان حسابرسی داخلی نظرخواهی شد. در نهایت، به منظور کاوش شبکه روابط علت و معلولی، تعیین میزان درجه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هریک از بعدها و اولویت بندی شاخص ها از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی، رویکرد دیمتل فازی و تاپسیس فازی استفاده شد. بنابر نتایج بدست آمده، بعد همسویی راهبردی بااهمیت ترین بعد است. این نتیجه حاکی از آن است که این بعد نیازمند توجه ویژه ای است. همچنین محیط داخلی به عنوان اثرگذارترین بعد شناخته شد لذا محیط داخلی سازمان بر سایر بعدها اثرگذاری بیشتری دارد. شاخص کمبود منابع انسانی از اولویت برتری نسبت به سایر شاخص ها برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p1910020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!