بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استفاده از راهبردهای تفکر خلاق، انتقادی و روش تحقیق در آموزش پرستاری جهت نیل به اهداف آموزشی به عنوان اولویت اول مطرح شده است در این زمینه ارائه برنامه های آموزشی به صورت تلفیقی از چند روش تدریس، توجه به روش ها و فنون جدید آموزش با تاکید بر تفکر خلاق و حل مشکل و آموزش دانشجو محور در جهت تقویت خودآموزی و یادگیری مستمر مورد تاکید قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از آموزش تلفیقی انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه شبه تجربی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در درس بررسی وضعیت سلامت به روش سرشماری بر روی 104 نفر از دانشجویان ترم سوم پرستاری در نیمسال اول تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت. در این مطالعه برای آموزش معاینه فیزیکی در واحد تئوری به طور همزمان از روش تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ و نمایش فیلم و از آموزش همتایان جهت تمرین در بالین بیمار استفاده شد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت خود گزارش دهی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته رضایت مندی دانشجویان از آموزش بود که روایی و پایایی آن تایید گردید (9/0=). برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار استفاده شد.
یافته ها
اکثر دانشجویان (88 درصد) از اجرای آموزش تلفیقی راضی بودند و با مواردی نظیر اینکه استفاده از فیلم آموزشی باعث ملموس تر شدن مطالب نظری و نحوه انجام مهارت ها شده و آموزش همتایان انگیزه آنان را برای یادگیری نحوه انجام معاینات افزایش داده است، موافق و کاملا موافق (80 درصد) بودند.
نتیجه گیری
الگوی آموزش تلفیق روی ارتقای سطح درک و رضایتمندی دانشجویان موثر بود. بررسی رضایت دانشجویان از کار گروهی در یادگیری معاینه فیزیکی نشان داد که این روش آموزشی باعث یادگیری بهتر می شود. مدرسین و برنامه ریزان آموزش پزشکی می توانند با بکارگیری این روش، دانشجویان را در فراگیری فعال تر نموده و تمایل و رغبت آنها را در تکامل دانش و علاقه مندی حرفه ای بیفزایند. بدیهی است که مطالعات بیشتر در زمینه بکارگیری این روش در سایر مهار تها می تواند خصوصیات، مزایا و مشکلات روش تلفیقی آموزش را معرفی و میزان اثربخشی آن را مشخص نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1910555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!