اثر گرسنگی بر شاخص های رشد، ترکیبات شیمیایی و سیستم ایمنی غیر اختصاصی بچه ماهی یلی خط کمانی (Terapon jabua Forsskal, 1775

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه های مختلف ماهیان می توانند دوره محرومیت غذایی یا گرسنگی را با استفاده از فعالیت اکتسابی مکانیزم های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی که آنها را با شرایط نامناسب محیط سازگار می سازد تحمل نمایند مطالعه حاضر، به منظور بررسی اثر گرسنگی بر شاخصه های رشد، ترکیبات شیمیایی و ایمنی غیر اختصاصی بچه ماهی یلی خط کمانی طراحی گردید. در این تحقیق، 180 بچه ماهی یلی با میانگین طولی cm21/0±46/4 و وزنی g 30/0±98/1 به دو گروه تغذیه شده و تغذیه نشده و سه تکرار (30 قطعه ماهی در هر تکرار) در مخازن پلاستیکی L60 مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه برداری از ماهی در 10، 20 و 30 روز محرومیت غذایی انجام شد. نتایج به دست آمده حاکی از کاهش معنی دار شاخص های رشد (ضریب رشد ویژه و وزن نهایی) ، ترکیبات شیمیایی (پروتئین، چربی) گروه تغذیه نشده در مقایسه با گروه تغذیه شده است (05/0>P). در پایان دوره آزمایش، سطح لیزوزیم در گروه تغذیه نشده به طور معناداری افزایش یافت (05/0>P). نتایج حاضر نشان می دهد که ماهی یلی خط کمانی می توانند با دوره 1 ماهه گرسنگی سازش یافته و از ذخایر پروتئین و چربی به عنوان منابع انرژی مورد استفاده قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!