شناسایی مخاطرات ساز ه های فراساحلی صنایع نفت و گاز در آبهای کم عمق به روش هزید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

بیان مسئله:

بسیاری از منابع انرژی های تجدید ناپذیر همچون نفت و گاز در قسمتهای فراساحلی قرار گرفته اند. با توجه به اینکه کار در صنایع فراساحلی به سبب محیط خشن و نامساعد آب و هوایی از مخاطرات بسیاری برخوردار است، لذا بایستی قبل از شروع انجام یک پروژه، مخاطرات ناشی از ساخت و ساز و استقرار سازه های دریایی مورد بررسی قرار گرفته و تمهیدات لازم و کافی به منظور جلوگیری از بالفعل شدن این مخاطرات، چاره اندیشی شود.

روش تحقیق:

در این تحقیق سعی گردیده با تلفیق سه تکنیک شناسایی مخاطرات به روش هزید، تکنیک طوفان ذهنی و دلفی، مدلی مفهومی برای مطالعه طراحی شده و با بکارگیری این مدل، مخاطرات ناشی از ساخت، انتقال، راه اندازی و تولید در تاسیسات نفت و گاز در آبهای کم عمق شناسایی و پس از شناسایی این مخاطرات، نسبت به دسته بندی و اتخاذ تصمیمات مدیریتی به منظور حذف و یا کاهش احتمال بالفعل شدن آنها اقدام نمود.

نتایج

 در ابتدا 36 فعالیت شناسایی شده که از این فعالیتها 281 مخاطره بدست آمد. در مجموع 319 ریسک در این فعالیتها شناسایی شده که 152 عدد ریسک معادل 47% کل ریسکها، در محدوده ریسک زیاد، 152 عدد ریسک معادل 48% کل ریسکها، در محدوده ریسک متوسط و 15 عدد ریسک معادل 5% کل ریسکها، در محدوده ریسک پایین قرار داشتند. پس از قرارگیری لایه های حفاظتی و اقداماتی کنترلی، تعداد 2 عدد ریسک معادل 1% کل ریسکها، در محدوده ریسک زیاد، 109 عدد ریسک معادل 34% کل ریسکها، در محدوده ریسک متوسط و 208 عدد ریسک معادل 65% کل ریسکها در محدوده ریسک پایین قرار گرفتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!