تاثیر متیل جاسمونات بر تحمل گیاهچه کدوی پوست کاغذی (Cucurbita pepo L.) به تنش سرما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اگرچه کشت زودهنگام محصولات بهاره برای استفاده از شرایط معتدل بهاری و همچنین رشد رویشی مناسب اهمیت زیادی دارد ولی وجود دماهای پایین در ابتدای دوره رشد ممکن است رشد گیاه را با تنش سرما مواجه نماید. این آزمایش به صورت فاکتوریل شامل شش غلظت متیل جاسمونات (صفر، 1، 5، 50، 100 و 150 میکرومولار) و سه سطح دما (8، 11 و 14 درجه سانتی گراد) در قالب طرح کاملا تصادفی در شرایط کنترل شده در دانشگاه شهرکرد در سال 1395 اجرا شد. در روز یازدهم صفات مورفولوژیکی و بیوشیمیایی اندازه‎گیری شد. نتایج نشان داد که بیشترین طول ریشه‎چه در غلظت 50 میکرومولار متیل جاسمونات و دمای 11 درجه سانتی گراد با 55. 6 درصد افزایش نسبت به شاهد حاصل شد. در دمای 8، 11 و 14 درجه سانتی گراد بذرهایی که با متیل جاسمونات تیمار نشده بودند فاقد ساقه‎چه بودند. در دمای هشت درجه سانتی گراد، غلظت پنج میکرو مولار بیشترین طول ریشه چه، طول ساقه چه و وزن خشک ساقه چه را داشت. در بین تیمارهای متیل جاسمونات، بیشترین میزان فعالیت آنزیم‎های گایاکول پراکسیداز و کاتالاز نیز در غلظت پنج میکرومولار مشاهده شد. در دمای 11 درجه سانتی گراد، غلظت پنج میکرومولار به علت افزایش طول ساقه چه، وزن خشک ریشه چه، میزان فعالیت آنزیم کاتالاز نسبت به سایر غلظت‎ها برتری داشت و ازلحاظ طول ریشه چه و فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز در رتبه دوم قرار گرفت. در دمای 14 درجه سانتی گراد، غلظت 50 میکرومولار دارای بیشترین وزن خشک ریشه چه، وزن خشک ساقه چه و میزان فعالیت آنزیم های سوپراکسیددیسموتاز، گایاکول پراکسیداز و کاتالاز بود. در دمای 14 درجه سانتی گراد، بیشترین میزان طول ساقه چه و شاخص بنیه بذر در پنج میکرومولار مشاهده شد و از این لحاظ غلظت 50 میکرومولار در رتبه دوم قرار گرفت. به طورکلی نتیجه‎گیری می‎شود که کاربرد متیل جاسمونات باعث افزایش فعالیت آنزیم‎های آنتی اکسیدان و درنتیجه تحمل گیاهچه کدوی پوست کاغذی به تنش دمای پایین می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1045 تا 1057
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!