تاثیر معیارهای شایستگی در انتخاب روسای پلیس آگاهی استان ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
عوامل و معیارهای شایستگی روسا و مدیران، می تواند بهترین مبنای انتخاب آنها باشد؛ به منظور شناسایی معیارها و تاثیر آنها در انتخاب روسای پلیس آگاهی پژوهش حاضر انجام شد. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای شایستگی و تاثیر آنها در انتخاب روسای پلیس آگاهی استان ها است.
روش
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، روسا، مدیران و کارشناسان پلیس آگاهی استان های کشور به تعداد 128 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکردان و با خطای 05/0، تعداد 96 نفر به عنوان نمونه محاسبه شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و روش جمع آوری داده ها به صورت میدانی انجام شد. به منظور گردآوری داده ها، پرسشنامه بومی سازی شده «رابرت، ای، براون» ، بومی سازی و بین حجم نمونه توزیع شد. در پرسشنامه یادشده، 12شایستگی در قالب 35 پرسش به صورت طیف 5 گزینه ای سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون بررسی نرمال بودن داده ها و تی تک نمونه ای استفاده شد.
یافته ها
آزمون فرضیه ها و یافته های پژوهش براساس دیدگاه های روسا، مدیران و کارشناسان پلیس آگاهی نیروی انتظامی انجام شد و نتایج نشان داد که در سطح معناداری 05/0، شایستگی در ابعاد سازمانی، شخصیتی، رفتاری و بینشی دارای تاثیر مثبت و معناداری بر انتخاب روسای پلیس آگاهی استان ها است.
نتایج
برآیند یافته های پژوهش نشان می دهد که معیارهای سازمانی، شخصیتی، رفتاری و بینشی می تواند به عنوان متغیرهای قابل اطمینان در انتخاب روسای پلیس آگاهی استان ها مورد استفاده قرار گیرد تا از این طریق زمینه ارتقای شایسته سالاری و مدیریت بهینه منابع انسانی در سازمان فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!