بررسی پیامدهای محیطی ناپایداری منابع آب در حوضه آبریز رودخانه زاینده رود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حوضه آبریز‏ زاینده‏رود در منطقه مرکزی ایران از مناطقی است که دارای مسئله ناپایداری منابع آب است. در این پژوهش‏ با روش‏های تحلیل تغییرات کاربری ارضی، بررسی تغییرات بهره‏برداری از آب‏های زیرزمینی، و توزیع پرسش‏نامه‏ پیامدهای محیطی ناپایداری منابع آب در حوضه زاینده‏رود بررسی شده است. بر این اساس، تغییرات کاربری زمین بین سال‏های 1380 و 1392 و تحول چاه‏ها و سفره آب‏ زیرزمینی بین سال‏های 1385 و 1390 مطالعه شده است و، با توجه به ‏شدت بیشتر خشک‏سالی در پایین‏دست، ‏در سکونتگاه‏های روستایی محدوده پایین‏دست حوضه، پرسش‏نامه توزیع شده است. بر اساس فرمول کوکران، تعداد پرسش‏نامه‏‏‏ها از تعداد 33153 خانوار روستایی 380 نفر برآورد شده که، در طی تحقیق و بر اساس محدودیت‏ها و حذف پرسش‏نامه‏‏های نادرست، تعداد نمونه‏ها به 323 مورد رسیده و در تعداد 25 روستا توزیع شده است. نتایج پژوهش نشان می‏دهد ناپایداری منابع آب در حوضه آبریز‏ زاینده‏رود آثار محیطی نامناسبی دارد و پایداری حوضه را با خطر جدی روبه‏رو کرده است. تغییرات Land use حوضه نشان از دست‏اندازی گسترده فعالیت‏های انسانی در حوضه داشته و، از طرفی، با خشکی رودخانه، فشار بر سفره‏های آب زیرزمینی تشدید شده است. میانگین شاخص‏های پرسش‏نامه‏ پیامدهای خشک‏سالی نیز عدد 22/4 به‏دست آمده که نشان از وضعیت نامناسب شاخص‏های زیست‏محیطی در بخش پایین‏دست حوضه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
391 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!