تحلیل پیامدهای تمرکززدایی سیستم سلامت بر حاکمیت و عدالت در سلامت: به روزرسانی مطالعات مرور منظم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از اهداف سیستم های سلامت، کاهش نابرابری در دسترسی به مراقبت ها و ارتقاء سلامت مردم می باشد. تمرکززدایی در چهار دهه گذشته با هدف بهبود فرایندهای مدیریتی و ارائه خدمات مناسب مطرح بوده است. هدف مطالعه حاضر بررسی پیامدهای تمرکززدایی با به روزرسانی مطالعات مرور منظم می باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش حاصل به روز رسانی آخرین مطالعات مرور منظم تمرکززدایی سیستم سلامت (مارس2016) می باشد. برای این مطالعه تمام مقالات پژوهشی اصیل تمرکززدایی سیستم سلامت با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر جمع آوری شدند و پس از حذف موارد تکراری و غیرمرتبط، ارزیابی کیفی شدند.
یافته ها
از 640 مقاله یافت شده هفت مقاله معیارهای ورود را داشتند. تمرکززدایی در کشورهایی با ساختار سازمانی و ظرفیت محلی مناسب باعث بهبود حاکمیت و مشارکت فعال جامعه، اعتماد به مراقبت های غیرمتمرکز، کاهش فاصله سفر، افزایش دسترسی به درمان، دستیابی به پوشش همگانی و بهبود همه پارامترهای مهم ارائه خدمات از جمله کیفیت شده. همچنین باعث افزایش ویزیت سالانه و کاهش مرگ و میر نوزادان شده که می تواند عدالت در دسترسی و پیامدهای سلامت را ارتقاء دهد.
نتیجه گیری
تمرکززدایی فرصتی برای مشارکت جامعه و کارکنان در برنامه ریزی، بودجه بندی و فراهم شدن زمینه عدالت در تخصیص منابع و در نتیجه باعث ایجاد انگیزه و بهبود کیفیت ارائه خدمات شده. با توجه به این که اجرای تمرکززدایی در هر کشوری بستگی به رهبری سیاسی، زمینه های اجتماعی- اقتصادی، زیرساخت های قبل از اجرا و مهارت های مدیریتی و فنی در سطح محلی دارد، بنابراین، باید عوامل کلیدی سیاست گذاری بخش سلامت در طراحی و پیاده سازی استراتژی های فنی، درک کامل از زمینه آن کشور داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!