مطالعه ساخت جهان بینی های نژادپرستانه در «سگ قهوه ای تیره» اثر استفان کرین بر مبنای تحلیل گفتمان انتقادی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این مقاله مطالعه چگونگی شکل گیری جهان بینی های نژادپرستانه در داستان «سگ قهوهای تیره» اثر استفان کرین است که در آن با بهره جستن از ارتباط نزدیک بین زبان و ادبیات، به مطالعه زبان شناختی بازسازی مفاهیم سیاه بودن و سفید بودن بر مبنای این فرض که نژادپرستی برساخت های اجتماعی، برهانی، و فکری است، پرداخته شده است. چنین مفهوم سه بعدی را می توان در قالب یک سه وجهی مشتمل بر نظام شناختی، جامعه، و گفتمان در نظر گرفت. با عنایت به تعریف گفتمان به عنوان فرآیند رمزگذاری و رمزگشایی معنا، متن این داستان در سطوح مختلفی از کاربرد زبان قابل استیفاد است که سه مورد را در برمیگیرد: 1- تحلیل بافتی که به مطالعه چگونگی کارکرد زمان، جا و شخصیت های داستان در هدایت صحنه نابرابری نژادی میپردازد؛ 2- تحلیل متنی که معطوف به نقش روایت در بازتولید نژادپرستی است؛ و 3- تحلیل هویت که هدف از آن مطالعه نحوه شکل گیری هویت نژادی در امتداد نسل هاست. نتایج نشان می دهد که اولا، بازنمایی شخصیت ها حاکی از ساختار دوگانی جامعه آمریکای جنوبی بر مبنای دون پایگی سیاهان و ارجمندی سفیدهاست. این ویژگی های اجتماعی حاصل کنکاش در بافت اجتماعی است. دوما، نحوه روایت کنش ها و رویدادهای داستان نشان دهنده توزیع نابرابر قدرت در بین سیاهان و سفیده است. نوعی عدم توازن قدرت در دوگانه تنبیه و اطاعت قابل مشاهده است. این وضعیت به واسطه نظام دوگانی جهان بینی ها یعنی برتری سفید و دون پایگی سیاه دوام می یابد. سوما، اثبات م گردد که جهان بینی های نژادپرستانه و روابط نژادی با توجه به هم آمیزی در سطح خانواده، تکامل جامعه، و قوانین آن، در گذر از نسلی به نسل دیگر ظهور و بروز می یابد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
15 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!