ویژگی های طبیعی در اخلاق با تاکید بر نظریه شیفر-لندئو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
معیارهای مختلفی برای تمایز طبیعی و ناطبیعی در فرا اخلاق ارائه شده است. شیفر- لندئو ابتدا ادعا می کند که ویژگی های طبیعی آن دسته از ویژگی ها هستند که در رشته های علمی بکار می روند ، ولی این تعریف ، اولا جامع نیست و ثانیا، دارای ابهام است. بر اساس معیار دوم وی ، باید دو فهرست تهیه شود. نخستین فهرست شامل واژه هایی است که اکثر افراد ، آن ها را طبیعی می دانند. واژه هایی که در فهرست اول جای نمی گیرند ، به فهرست واژه های ناطبیعی منتقل می شوند. این معیار نیز کمکی به تشخیص امور طبیعی از ناطبیعی نمی کند. اگر بخواهیم دیدگاه شیفر- لندئو را حفظ کنیم ، با کمک اخلاق هنجاری می توان معیاری برای ویژگی های طبیعی یافت. مثلا ، با پذیرش «اصل انسانیت» کانت به عنوان یک واقعیت ناطبیعی ، آن دسته از ویژگی های توصیفی که مصداق رعایت این اصل هستند ، می توانند ویژگی های پایه برای ویژگی های اخلاقی باشند ، ولی با اقامه یک نقد جدی به فرااخلاق شیفر- لندئو و پذیرش دیدگاه هایی که از این نقد مصون اند ، می توان معیاری برای تمایز طبیعی و ناطبیعی در فرا اخلاق یافت. یکی از این دیدگاه ها ، دیدگاه فیتزپاتریک است که بر اساس آن بسیاری از جنبه های جهان که قابل تحقیق تجربی هستند ، ذاتا لبریز از هنجار نیز هستند. از این رو، جهان تجارب انسانی ، جهانی دو جنبه ای است؛ یکی از این جنبه ها طبیعی و دیگری ناطبیعی است. تازه های تحقیق
نتیجه گیری تمایز بین ویژگی های طبیعی و ناطبیعی ، با ظهور نظریه مور اهمیت یافت. این تمایز برای تمایز بین واقع گرایی طبیعی گرا و ناطبیعی گرا اهمیت دارد. برای کسانی که واقع گرا نیستند ، این تمایز اهمیتی ندارد. معیار ارائه شده توسط خود مور برای این تمایز ، چندان روشن نیست. خود مور ، به این ابهام معترف است. مفسرین نیز در تفسیر معیار مور ، اختلاف نظر دارند. به علاوه ، معیارهایی توسط دیگر متفکرین ارائه شده است که هرکدام از آن ها اشکالات مربوط به خود را دارند. شیفر- لندئو نیز دو معیار ارائه داده است که نمی توان آن ها را معیار قاطعی برای این تمایز دانست. او خود به ابهامات و اشکالات معیارهای ارائه شده واقف است. به نظر می رسد تعریف تمایز طبیعی/ناطبیعی از طریق قابلیت شناخت تجربی امور طبیعی ، کمترین مشکل را داشته باشد ، ولی هر معیاری برای آن که معیار کامل و بدون عیب و نقصی باشد ، باید توضیحی درباره جنبه های متافیزیکی این تمایز ارائه دهد. شیفر- لندئو یک معیار متافیزیکی ارائه داده است. این معیار ، تهی است و ما را در یافتن ویژگی های ناطبیعی کمک نمی کند. اگر بخواهیم مبانی شیفر- لندئو را حفظ کنیم ، با کمک اخلاق هنجاری می توان معیاری برای ویژگی های طبیعی یافت؛ مثلا ، اگر شیفر- لندئو «اصل انسانیت» کانت را - که یک اصل در اخلاق هنجاری است - به عنوان یک واقعیت ناطبیعی بپذیرد ، در این صورت ، آن دسته از ویژگی های توصیفی که مصداق رعایت این اصل هستند ، می توانند ویژگی های پایه برای ویژگی های اخلاقی باشند. به نظر می رسد شیفر- لندئو مشکلی با پذیرش این اصل به عنوان یک واقعیت ناطبیعی نداشته باشد ، ولی هنوز یک نقد جدی به فرا اخلاق شیفر- لندئو وارد است. هرچند دیدگاه شیفر- لندئو از نظر روش شناسی و معرفت شناسی غیر طبیعی گرایانه است ، بر اساس متافیزیک واقعیات یا ویژگی های اخلاقی وی واقعیات و ویژگی های اخلاقی منحصرا از واقعیات و ویژگی های طبیعی ساخته شده اند. بر این اساس، هرچند دیدگاه شیفر- لندئو ناتقلیل گرایانه است ، واجد منابع کافی برای به دست دادن فهمی از جنبه های هنجاری واقعیات و ویژگی های هنجاری ، نیست. با پذیرش دیدگاه هایی که از این نقد مصون اند ، می توان معیاری برای تمایز طبیعی/ ناطبیعی در حوزه اخلاق یافت. یکی از این دیدگاه ها ، دیدگاه فیتزپاتریک است که بر اساس آن بسیاری از جنبه های جهان که قابل تحقیق تجربی هستند ، ذاتا لبریز از هنجار نیز هستند. فیتزپاتریک معتقد است که ارزش های عینی که تعین کننده استانداردهای اخلاقی درست هستند ، چیزی جز جنبه های عینی و ارزیابانه غیر قابل تقلیل یا هنجاری همین جهان نیستند ، هرچند از نقطه نظر تحقیق تجربی قابل مشاهده نیستند. بسیاری از واقعیات و جنبه های آشنای زندگی ، رفتار و تجربه انسان که می تواند موضوع تحقیق تجربی قرار گیرد ، مملو از ارزش و در نتیجه، برای ما منبع استانداردهای عینی «خوبی» اند و این بدان معناست که بسیاری از جنبه هایی که همیشه طبیعی می نامیدیم ، هرگز صرفا طبیعی نبوده اند. از این رو، جهان تجارب انسانی ، جهانی دو جنبه ای است. این دو جنبه ، هم به لحاظ متافیزیکی با یک دیگر متفاوت اند و هم به لحاظ معرفت شناختی. شیفر- لندئو در آثار متاخراش نظراتی را اظهار می کند که این ظن را برمی انگیزد که دیدگاهش به دیدگاه فیتزپاتریک نزدیک شده است ، هرچند سخن او دارای ابهام است و ممکن است نتوان این نتیجه را از سخنانش گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!