مطالعه ارتباط بین شاخص های اولتراسونوگرافی با آنالیز محتویات مثانه در گربه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه: ذرات اکوژنیک مکررا در اولتراسونوگرافی محتویات مثانه گربه ها دیده می شوند، که غالبا به عنوان یافته های تصادفی ذکر می گردند. تاکنون مطالعه کاملی روی ماهیت ذرات اکوژن مثانه گربه ها در اولتراسونوگرافی انجام نگرفته است.
هدف
هدف از این مطالعه توصیف دقیق اولتراسونوگرافی ذرات اکوژن محتویات مثانه گربه ها و مشخص کردن رابطه بین یافته های اولتراسونوگرافی با آنالیز ادرار است.
روش کار
تعداد 30 گربه نژاد DSH بالغ، بررسی شدند. اولتراسونوگرافی مثانه انجام شد. میزان اکوهای موجود در مثانه به صورت کیفی به چهار دسته تقسیم شدند. حداقل mL 5 ادرار، به روش سیستوسنتر جمع آوری شد. آنالیز ادرار بر روی سدیمان ادرار انجام گرفت. آنالیز آماری داده ها انجام شد.
نتایج
در 19 مورد ذرات اکوژن مشاهده شد. در17 مورد از نمونه هایی که در آنها ذرات اکوژن مشاهده شد، این ذرات به صورت شناور و در 2 مورد به صورت غیرشناور بود. در آنالیز ادرار، از 19 موردی که ذره اکوژن در محتویات مثانه آن ها مشاهده شده بود، 9 مورد ذرات چربی، 2 مورد کریستال استورویت و 4 مورد هماچوری گزارش گردید. در 6 مورد از گربه ها که دارای ذرات اکوژن در محتویات مثانه بودند گلبول قرمز، ذرات چربی وکریستال در آنالیز ادرار گزارش نشده بود. میزان ذرات اکوژن مشاهده شده در مثانه با حضور گلبول قرمز، کریستال، ذرات چربی و لوکوسیت از نظر آماری معنی دار نبود (0. 05<P). نتیجه گیری نهایی: بر اساس این مطالعه بیشترین ذرات اکوژنی که در اولتراسونوگرافی محتویات مثانه گربه ها دیده شد می تواند مربوط به حضور ذرات چربی در ادرار باشد که منطبق با مطالعات پیشین است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
293 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!