اثرات عصاره برگ زیتون برکیفیت اسپرم بدنبال دیابت القا شده تجربی در موش های صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه: مدل تجربی القا شده توسط استرپتوزوتوسین بیانگر تغییرات ایجاد شده در سیستم تولید مثل نر بعنوان بخشی از بیماری می باشد.
هدف
هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی اثرات عصاره برگ زیتون بر دیابت القا شده توسط استرپتوزوتوسین و هم چنین بررسی اثرات آن بر کیفیت اسپرم بود.
روش ها
20 سر موش صحرایی نر از نژاد اسپراگ-داولی به چهار گروه مساوی تقسیم شدند: گروه اول بعنوان گروه کنترل بدون درمان و گروه های 2، 3 و 4 از موشها با استرپتوزوتوسین دوز 65 میلیگرم بر کیلوگرم تزریق شدند. حیواناتی که در روزهای 6-4 قند خون بالای 250 میلیگرم در دسی لیتر نشان دادند بعنوان موشهای دیابتیک درنظر گرفته شدند. گروه های 3 و 4 عصاره برگ زیتون 100 و 150 میلیگرم بر کیلوگرم بصورت خوراکی و حلال آن به گروه های کنترل و دیابتیک (گروه 2) برای 10 روز پیوسته خورانده شد.
نتایج
درصد هموگلوبین گلیکوزیله (%HbA1c) به عنوان شاخص دیابت در حیواناتی که عصاره با دوز 150 میلیگرم بر کیلوگرم دریافت کردند در مقایسه با گروه دیابتیک بطور معنی داری کاهش یافت (p < 0. 001). در موشهای درمان شده با عصاره برگ زیتون 150 میلیگرم بر کیلوگرم عصاره توانست باعث بهبود کیفیت اسپرم در مقابل اثرات خطرناک استرپتوزوتوسین در گروه موشهای دیابتیک گردد (p < 0. 001) ، اما حرکت کلی اسپرم بطور معنی داری در گروه دیابتیک بالاتر بود (p < 0. 001). غلظت کلسترول در گروه دیابتیک و گروه های درمان شده با عصاره نسبت به گروه کنترل بطور معنی داری افزایش یافت (p < 0. 001) و سطح تری گلیسرید در گروه دریافت کننده عصاره 150 میلیگرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروه دیابتیک و عصاره 100 میلیگرم بر کیلوگرم بطور معنی داری کاهش یافت (p < 0. 001).
نتیجه گیری
نتایج ما پیشنهاد می کنند که عصاره برگ زیتون دارای اثرات آنتی دیابتیک مفیدی در دیابت ناشی از استرپتوزوتوسین است و ممکن است کاندیدای مناسبی جهت کاهش پیچیدگی های دیابت در مردان باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
335 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!