تاثیر غلظت های کشنده و زیرکشنده حشره کش های بیسکایا®، نیم آزال® و تنداکسیر® روی آماره های زیستی زنبور پارازیتوئید Habrobracon hebetor (Hym.: Braconidae) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زنبور Hym. : Braconidae))Habrobracon hebetor یکی از پارازیتوئیدهای لارو بسیاری از آفات مهم محصولات کشاورزی بوده که به علت سم پاشی ها در معرض بسیاری از این مواد شیمیایی قرارگرفته است. در این تحقیق سعی شده که اثرات بلندمدت سموم و حشره کش های گیاهی روی این زنبور به دو روش کاربرد تماسی و میزبان مسموم بررسی شود. آزمایش های زیست سنجی حشره کش های بیسکایا®، نیم آزال® و تنداکسیر® روی این زنبور پارازیتوئید در شرایط آزمایشگاهی (دوره نوری 8:16 ساعت روشنایی: تاریکی، رطوبت 65 درصد و دمای 2±25 درجه سلسیوس) در 5 تکرار و هر تکرار با 30 زنبور به صورت تماسی تعیین شد. غلظت کشنده این تیمارها در روش تماسی روی این زنبور پارازیتوئید به ترتیب 185/0، 16/1 و 070/122 میلی گرم بر لیتر و روی لارو میزبان آزمایشگاهی، شب پره آرد Ephestia kuhniella (Lep. : Pyralidae) ، به عنوان میزبان مسموم برای این زنبور به ترتیب 338/5، 68/97 و 997/1 میلی گرم بر لیتر به دست آمد. نتایج نشان داد که در روش کاربرد تماسی بیشترین طول دوره ی رشدی زنبور پس از شاهد (79/0±95/25 روز) مربوط به غلظت کشنده تیمار تنداکسیر® (99/0 ±52/22 روز) بود. بیشترین طول عمر حشرات ماده مربوط به تیمار تنداکسیر® در کاربرد غلظت زیرکشنده به صورت تماسی (27/0±39/30 روز) و بیشترین طول عمر حشرات نر مربوط به کاربرد تیمار نیم آزال® در غلظت زیرکشنده به صورت تماسی (31/0±85/20 روز) بود. بیشترین میزان تخم گذاشته شده در تیمار تنداکسیر® در غلظت کشنده به صورت کاربرد تماسی (18/4±14/245 عدد) مشاهده شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که کاربرد تیمار تنداکسیر® کمترین تاثیر سوء را روی آماره های زیستی زنبور داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!