فراوانی ضایعات معده در نمونه های آندوسکوپی در بیمارستان امام خمینی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف: بیماری های معده از بیماری های شایع بالینی در ایران وجهان بوده و روش متداول تشخیص آن ها آندوسکوپی می باشد. این مطالعه جهت بررسی فراوانی بیماری های معده در بیوپسی های حاصل از آندوسکوپی در بیمارستان امام خمینی ارومیه انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه تحلیلی- توصیفی گذشته نگر، تمامی 2754 گزارش پاتولوژی معده حاصل از آندوسکوپی در بیمارستان امام خمینی ارومیه در سال 1395 بررسی شده و نوع هیستوپاتولوژیک ضایعات در چهار گروه بزرگ (نئوپلاستیک، غیرنئوپلاستیک، پولیپ و دیسپلازی) برحسب سن و جنس تقسیم بندی شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد موردمطالعه 85/17±65/52 سال بود. فراوانی ضایعات معده به ترتیب زیر بود: ضایعات غیر نئوپلاستیک (3/89 درصد) ، نئوپلاستیک (9/6 درصد) ، پولیپ (4/2 درصد) و دیسپلازی (4/1 درصد). تمامی این ضایعات در سنین بالای 50 سال فراوان تر بودند. فراوانی ضایعات نئوپلاستیک در مردان و ضایعات غیر نئوپلاستیک در زنان بیشتر بود. (001/0p<). فراوان ترین ضایعه غیرنئوپلاستیک، گاستریت مزمن (4/87 درصد) و اکثرا بدون همراهی با اچ. پیلوری بود (2/53 درصد). فراوانی زخم معده نیز 1/6 درصد و اکثرا (3/79 درصد) بدون همراهی با اچ. پیلوری مشاهده شده بود. ضایعات نئوپلاستیک در 5/99 درصد موارد، بدخیم و فراوان ترین بدخیمی، آدنوکارسینوم بود و فقط یک مورد خوش خیم (لیومیوم) گزارش شده بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش شناخته شده اچ. پیلوری در بروز زخم و سرطان معده و نتیجه متناقضی که در این مطالعه به دست آمد پیشنهاد می شود علاوه بر بررسی بافتی، از سایر روش های تشخیصی مانند تست تنفسی نیز جهت بررسی اچ. پیلوری استفاده شود. همچنین فراوانی بالای ضایعات معده در سنین بالای 50 سال نشانگر اهمیت غربالگری برای تشخیص زودتر ضایعات نئوپلاستیک به ویژه آدنوکارسینوم در این گروه سنی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
557 تا 563
لینک کوتاه:
magiran.com/p1913888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!