زمین‏ شیمی و زمین‏ شناسی ایزوتوپی گنبدهای آداکیتی ‏منطقه چکنه در جنوب قوچان (شمال‏ خاوری ایران)‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گنبد‏‏ های نیمه آتشفشانی منطقه چکنه با ترکیب داسیت و تراکیت و سن میوسن، در 110 کیلومتری شمال خاوری سبزوار جای دارند و بخشی از پهنه ماگمایی شمال سبزوار- جنوب قوچان به شمار می روند. سنگ های سازنده این گنبدها بافت‏‏ های گوناگون پورفیری، غربالی، جریانی و گلومروپورفیری دارند و از کانی‏‏ های اصلی پلاژیوکلاز و آمفیبول ساخته شده اند. نمودارهای بهنجارشده و چندعنصری نسبت به ترکیب کندریت و گوشته اولیه برای این سنگ ها نشان دهنده غنی شدگی نسبی این سنگ ها از عنصرهای خاکی نادر سبک و لیتوفیل بزرگ یون (LILEs) و تهی شدگی نسبی آنها از عنصرهای خاکی نادر سنگین (HREEs) و عنصرهای با شدت میدان بالا (HFSE) هستند. سرشت کالک آلکالن و ناهنجاری منفی آشکار در عنصرهای با شدت میدان بالا (مانند: Nb، P و Ti) و مقدار نسبت 12LaN/YbN> در این سنگ ها نشان دهنده ویژگی‏‏ های ماگماهای مرتبط با حاشیه فعال قاره‏‏ ای است. برپایه مقدار SiO2، نسبت بالای Sr/Y، نسبت کم Na2O/K2O، و مقدارهای کم Y، Yb، Cr و Mg#، این سنگ ها سرشت آداکیت‏‏ های پرسلیس (HSA) را دارند. گمان می‏‏ رود ماگمای سازنده این گنبدها از ذوب بخشی سنگ خاستگاه اکلوژیتی یا گارنت آمفیبولیتی حاصل از دگرگونی سنگ کره اقیانوسی فرورونده نئو‏‏ تتیس سبزوار به زیر لبه جنوبی پهنه البرز خاوری در زمان میوسن پدید آمده است. در گنبدهای آداکیتی چکنه، مقدار نسبت‏‏ های ایزوتوپی اولیه 87Sr/86Sr برابر با 7039/0- 7043/0 و ɛNd10Ma برابر با 9/2 تا 98/4 است. این مقدارها با ویژگی‏‏ های ایزوتوپی در ترکیب های آداکیتی پدیدآمده از ذوب سنگ کره اقیانوسی فرورونده سنوزوییک کاملا همخوانی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1916334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!