پیش بینی قابلیت وقوع زمین لغزش با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک رخدادهای نادر (مطالعه موردی: حوضه آبخیز زیارت، گرگان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حوضه آبخیز زیارت در جنوب شهرستان گرگان به دلایل ژئومورفولوژیک، آنتروپوژنیک و زمین شناسی همواره در معرض وقوع حرکات توده ای به ویژه زمین لغزش است. هدف از این مطالعه پیش بینی قابلیت وقوع زمین لغزش و تحلیل فاکتورهای موثر بر آن در این حوضه با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک رخدادهای نادر است. به این منظور لایه های متغیرهای زمین شناسی، کاربری اراضی، شیب، جهت شیب، فاصله از راه های ارتباطی، فاصله از رودخانه و فاصله از گسل با استفاده از نقشه های زمین شناسی، توپوگرافی و عکس های هوایی تهیه شدند، همچنین لایه های میزان رس، ماسه، سیلت، رطوبت اشباع و حد روانی خاک بعد از برداشت 32 نمونه از نقاط لغزشی زمین لغزش ها و32 نمونه از نقاط فاقد لغزش و تجزیه آزمایشگاهی، آماده شدند. فاکتورهای کنترل کننده زمین لغزش با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک رخدادهای نادر مشخص و براساس ضرایب آنها نقشه پیش بینی قابلیت رخداد زمین لغزش تهیه و اعتبارسنجی شد. نقشه پهنه بندی زمین لغزش این حوضه به پنج کلاس خطر شامل خطر بسیار کم تا خطر بسیار زیاد طبقه بندی شد. با توجه به این نقشه، بیشترین مساحت حوضه به کلاس خطر بسیار زیاد با حدود 8/16 کیلومتر مربع تعلق دارد. نتایج اعتبارسنجی مدل رگرسیون لجستیک رخدادهای نادر با استفاده از منحنی مشخصه عملکرد گیرنده (ROC) ، مقدار 69/0 به دست آمد که نشان دهنده معتبر بودن نتایج این مدل برای حوضه آبخیز زیارت است. به طورکلی، نتایج این مطالعه می تواند برای اقدامات اصلاحی و آبخیزداری پهنه های با خطر بالا برای وقوع زمین لغزش مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!