بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر استرس شغلی و به زیستی روان شناختی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف
امروزه با افزایش سطوح استرس در زندگی شخصی و شغلی افراد و مشاهده پیامدهای زیان بار آن بر سلامت جسمی و روانی، تلاش های زیادی از سوی فعالین حوزه سلامت برای مهار آن صورت گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری، بر کاهش استرس شغلی و افزایش ابعاد به زیستی روان شناختی در کارکنان بود.
مواد و روش ها
این پژوهش، تجربی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان این پژوهش 36 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحله زمانی پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش به مدت 11 جلسه تحت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه استرس شغلی Parker و Dacotiis و پرسش نامه به زیستی روان شناختی Ryff استفاده شده است. داده های پژوهش با نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس و تی تست وابسته تحلیل شدند.
یافته ها
نشان داد که آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری موجب افزایش ابعاد به زیستی روان شناختی گروه آزمایش و کاهش استرس شغلی شده است (0/001>P).
نتیجه گیری
بر این اساس این آموزش را می توان به عنوان روشی عملی و مقرون به صرفه برای کاهش استرس شغلی و افزایش به زیستی روان شناختی کارکنان و درنهایت بالابردن فاکتورهای سلامت جسمی و روانی آنها در این سازمان در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!