بررسی فراوانی کمبود ویتامین D در کودکان زیر پانزده سال پذیرش شده در بیمارستان 523 ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کمبود ویتامین D در جوامع مختلف شیوع دارد. این ویتامین در هومئوستاز کلسیم و فسفر، رشد و مینرالیزه شدن استخوانها، پیشگیری از پیدایش بیماری های اندوکرین، آلرژیک و خودایمن و… نقش دارد، لذا شناسایی کمبود آن در جامعه بویژه در کودکان که در سن رشد قرار دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا هدف این مطالعه ارزیابی وضعیت ویتامین D3 در کودکان زیر پانزده سال پذیرش شده در بیمارستان 523 ارتش ارومیه می باشد.
روش کار
از بیماران پذیرش شده در آزمایشگاه بیمارستان 523 ارومیه از اول فروردین تا پایان اسفند سال 96 تعداد 235 نفر کودک زیر 15 سال در این مطالعه وارد شدند. نتایج آزمایش خون شامل مقادیر ویتامین D، کلسیم (Ca) ، فسفر (P) و آنزیم آلکالین فسفاتاز (ALP) جمع آوری و نقش مولفه های جنسیت، سن و فصل نمونه گیری بر روی آنها بررسی و تحلیل شدند.
یافته ها
از نظر سطح ویتامین D خون، تعداد 75 نفر (9/31%) دچار کمبود شدید و 54 نفر (23%) دچار کمبود خفیف بودند و تعداد 106 نفر (1/45%) در وضعیت نرمال قرار داشتند. میزان فسفر خون در سه گروه فوق اختلاف معنی داری نداشت اما عیار کلسیم خون در گروه نرمال بطور معنی داری بالاتر از دو گروه دیگر بود. میزان آنزیم آلکالین فسفاتاز در گروه دچار کمبود شدید ویتامین D به میزان قابل توجهی بالاتر از دو گروه دیگر بود و این اختلاف کاملا معنی دار بود. به لحاظ جنسی، اختلاف معنی داری بین بیماران پسر و دختر از نظر میزان ویتامین D وجود نداشت. میزان ویتامین D در گروه سنی نوپا (5-0 سال) از گروه سنی کودک (10-5) و نوجوان (15-11) بیشتر بود و نسبت به گروه نوجوان اختلاف معنی داری داشت. به لحاظ اختلاف فصلی بیشترین میزان ویتامین D در فصل پاییز و کمترین میزان آن در فصل بهار مشاهده شد و این اختلاف کاملا معنی دار بود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان دهنده شیوع بالای کمبود خفیف تا شدید ویتامین D در کودکان زیر 15 سال مورد مطالعه است. کاهش میزان کلسیم خون و افزایش میزان آنزیم ALP نیز نشانگر قابلیت این کمبودها در تاثیرگذاری بر وضعیت متابولیک و سلامت افراد می باشد. میزان تغییرات فصلی ویتامین D در جمعیت مورد مطالعه موید آن است که میزان دریافت نور آفتاب تاثیر قابل ملاحظه ای بر عیار این ویتامین در خون دارد لذا تغییر الگوی زندگی در جهت دریافت بیشتر نور خورشید، در کنار بهبود رژیم غذایی می تواند با پیشگیری از بروز کمبودهای تغذیه ای نقش به سزایی در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!