ارزیابی اثر پیش تنیدگی مهارهای فولادی بر جابه جایی دیوار دیافراگمی و خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آرایش استرات ها در ارتفاع دیوارهای دیافراگمی در گودبرداری های عمیق، دارای محدودیت هایی برای تامین فضای اجرایی مناسب است. به منظور کاهش تغییر مکان افقی دیوار، از اعمال پیش تنیدگی به مهارها می توان استفاده کرد. در این مقاله اثر اعمال پیش تنیدگی به مهارهای فولادی بر رفتار دیوار دیافراگمی به منظور کاهش نشست خاک پشت دیوار ارزیابی گردیده است. تعدادی دیوار دیافراگمی با ارتفاع 20 متر و ضخامت 80 سانتی متر با عمق نهایی گود 12 متر به روش عددی تفاضل محدود مورد بررسی قرار گرفته است. دیوار دیافراگمی در سه نوع خاک ماسه ای، در سه تراز آب مختلف، تحت 3 حالت بدون پیش تنیدگی، 200 و 400 کیلونیوتن پیش تنیدگی مهار، مدل سازی گردیده که نتایج حاصل از 27 مدل ساخته شده بیان گر آن است که اعمال پیش تنیدگی به مهارها موجب تغییر مکان افقی دیوار در ناحیه غیر مدفون دیوار می گردد؛ اما بر جابه جایی افقی دیوار در نواحی عمیق دیوار چندان اثرگذار نیست. بررسی های پژوهش حاضر مشخص نمود که با افزایش مدول الاستیک خاک و بالا بودن تراز آب زیرزمینی، حداکثر تغییر مکان افقی دیوار از پای دیوار به اواسط دیوار منتقل می گردد و از همین رو در خاک های با مدول الاستیک بالا و اشباع، مهارها توانایی بهتری برای کاهش حداکثر تغییر مکان افقی دیوار دارند. از آنجا که کاهش حداکثر تغییر مکان افقی دیوار منجر به کاهش حداکثر نشست خاک می گردد؛ با افزایش مدول الاستیک خاک و تراز آب زیرزمینی اثرگذاری پیش تنیدگی مهارها بر کاهش حداکثر میزان نشست خاک تشدید می گردد. از این رو، روش اعمال پیش تنیدگی به مهارها به منظور کاهش نشست خاک پشت دیوار، مناسب خاک های با مدول الاستیک و تراز آب زیرزمینی بالاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!