تحلیل محتوای ریشه های فساد در بخش دولتی جوامع درحال توسعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
فساد اداری به عنوان جراحتی قدیمی بر اندام سازمان های دولتی جوامع در حال توسعه، امروز به یکی از بحران های ملی تبدیل شده است و تداوم رو به گسترش این پدیده خطر سلب اعتماد مردم را در پی دارد. از این رو پژوهش پیش رو با هدف پاسخ به سوال «ریشه های فساد اداری در سازمان های دولتی جوامع در حال توسعه چیست؟» انجام شد. به رغم رایج بودن دلایل فساد اداری، تاکنون مطالعه ی جامعی در این حوزه صورت نگرفته است. پژوهشگر با به کارگیری روش تحلیل محتوا به تحلیل نتایج و یافته های پژوهشگران پیشین پرداخت و با انجام 7 گام، ریشه ها را در 29 مفهوم و 8 مقوله طبقه بندی کرد. برای کنترل کیفی پژوهش های منتخب از چک لیست CASP و برای تایید یافته ها از ضریب پایایی هولستی استفاده شد. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد همه ی عوامل در سطوح خرد (انگیزه های فردی و شرایط سازمان) ، میانی (دولت) و کلان (جامعه و حاکمیت) به عنوان علل فساد، محتمل به نظر می رسند. در عین حال در بافت های مختلف جوامع در حال توسعه توافق در مورد علل فساد از حد مورد انتظار بیشتر است. در همه نقاط این جوامع چه فقیر و چه غنی، فساد با چند عامل همراه است؛ در سطح کلان، تهدید و تضعیف حاکمیت، جامعه مدنی توسعه نیافته، در سطح میانی، ضعف حاکمیت قانون، کاهش ظرفیت دولت، نبود توسعه اقتصادی، ضعف و در سطح خرد، مدیریت رفتار سیستم های سازمانی و ضعف مدیریت رفتار سازمانی پژوهشگران می توانند در تحلیل میزان و ویژگی های فساد موجود در کشورهای درحال توسعه ارتباط میان عوامل علی در سطوح مختلف را بیابند و با استفاده از مطالعات موردی مقایسه ای، بافت رفتاری فرد و گروه، بافت سازمانی، بافت دولت و همچنین بافت اجتماعی گسترده تر شامل وضعیت اجتماعی و هنجارها و ارزش های اخلاق عمومی جامعه و حاکمیت مورد مطالعه قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!