بررسی سیر نزولی ارتباط بین عناصر سازنده هویت قوم لر و هویت ملی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
این مقاله درصدد است که ارتباط بین آداب و سنن اقوام ایرانی علی الخصوص قوم لر را با هویت ملی طی سه دهه گذشته بررسی کند. امروزه حفظ و ارتقای هویت ایرانی با تکیه بر آداب و سنن قومیتها یک امر مهم تلقی میشود. در ابتدا به طور اجمالی به مرور بررسی های پیشین در رابطه با مسئله مطرح شده پرداخته سپس بر مبنای یک فرایند فراتحلیلی و طبق موارد ذکر شده در پایان نامه مربوطه و سایر مقالات به چاپ رسیده با این مضمون در سه دهه اخیر تا کنون سیر تحول دیدگاهی منتقدان و صاحبنظران از گذشته تا کنون نسبت به این مسئله بررسی خواهد شد. در ادامه با مطرح کردن نظر منتقدان برجسته و نظریهپردازان جهانی نتیجهگیری کلی در مورد مسئله اصلی ارایه میشود. در نهایت چنین آشکار می شود که طبق تعاریف منتقدین و پژوهشگران از دهه های پیشین تاثیرگذاری آداب و سنن اقوام اصیل ایرانی علی الخصوص قوم لر بر هویت ملی ایرانی در عصر حاضر کم رنگ شده و ارتباط بین هویت اقوام و ملی بیشتر با تکیه بر سبک زندگی مذهبی غالب در این طوایف حفظ شده و در اصل مذهب اهرمی برای حفظ ارتباط بین عناصر فرهنگی و سنتی قوم لر و مرکزیت و حاکمیت کل کشور شده است. البته اظهارنظرها و ایده های افراد صاحب سبک و منتقدان برجسته و پژوهشگران نامی در این زمینه بر شمای کلی و طرح اصلی مورد بررسی تاثیر ویژهای داشته که به مواردی از آن در این مقاله اشاره خواهد شد. در پایان طبق نظرات آن ها و ایده های مطرح شده نتیجهگیری کلی مقاله ارایه میگردد و چنین مشهود است که علیرغم تلاشهای حاکمیت و دولت در حفظ اقتدار ملی با تکیه بر مذهب بعنوان عامل ارتباطی بین قومیتهای اصیل لر، بلوچ و آذری، به علت روند سریع تحولات کنونی داخلی و خارجی و فرایند جهانی شدن شکاف بین عناصر هویت قومی و ملی رو به افزایش است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!