ارزیابی میزان مقاومت ارقام مختلف گوجه فرنگی مورد کشت در استان آذربایجان شرقی در برابر نژاد یک قارچ Fusarium oxysporum f.sp. lycopersici

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژمردگی فوزاریومی گوجه فرنگی ناشی از قارچFusarium oxysporum f. sp. lycopersici یکی از مهم‎ترین بیماری‎های این گیاه در جهان و ایران است. به‏کارگیری ارقام مقاوم، استفاده از آنتاگونیست های قارچی و باکتریایی و رعایت تناوب زراعی چندین ساله از مهم‎ترین شیوه های مدیریت این بیماری می باشد. با توجه به فقدان اطلاعات جامع و دقیق در مورد واکنش ارقام مختلف گوجه فرنگی در برابر پژمردگی فوزاریومی در استان آذربایجان شرقی، این پژوهش به منظور بررسی میزان مقاومت نه رقم گوجه فرنگی متداول در ایران انجام گرفت. بر اساس شاخص درصد بیماری و سطح زیر منحنی پیشرفت بیماری، ارقام Walter و Primo Early به ترتیب به عنوان ارقام مصون و بسیار حساس شناخته شده و سایر ارقام شامل Falat، King Star،Monalisa ، Petopride5، Super Chef، Super Stone و Super Strain b در مقابل عامل بیماری حساس یا نیمه حساس بودند. در تمامی ارقام مورد بررسی غیر از رقم Walter، شاخص بیماری، مساحت زیر منحنی پیشرفت بیماری، میانگین وزن خشک ریشه، میانگین وزن خشک اندام های هوایی، میانگین وزن تر ریشه، میانگین وزن تر اندام های هوایی، طول ساقه و قطر ساقه در گیاهان آلوده، اختلاف معنی داری با گیاهان شاهد در سطح احتمال یک درصد نشان داد. از آنجائی که در ارقام Super Strain b، Super Chef و Falat، شدت بیماری و سطح زیر منحنی پیشرفت بیماری، دارای کمترین مقدار در بین 9 رقم مورد بررسی بود لذا این سه رقم برای مدیریت بهتر بیماری می توانند مورد استفاده کشاورزان قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!