اثر زمان بندی مصرف پروبیوتیک بر پایه باکتری های اسید لاکتیکی بر عملکرد و فعالیت ضد میکروبی سلول های خونی گوساله های نر نژاد کردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این آزمایش بررسی تاثیر زمان بندی مصرف پروبیوتیک برپایه باکتری های اسید لاکتیکی و بر عملکرد رشد و فعالیت ضد میکروبی گلبول های سفید گوساله های نر کردی بود. از این رو تعداد 12 راس گوساله نر با میانگین وزن 10± 195 کیلوگرم و سن 10±240 روز پس از دوره عادت پذیری و شرایط یکسان به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی با چهار تکرار تقسیم شدند. گروه های آزمایشی شامل تیمار 1) گوساله هایی که از جیره رایج بدون استفاده از پروبیوتیک تغذیه شدند (کنترل). 2) گوساله هایی که از جیره کنترل و با پروبیوتیک استفاده نمودند. 3) گوساله هایی که جیره کنترل و دو روز در میان پروبیوتیک را طی دوره 105 روزه آزمایش مصرف نمودند. برای بررسی عملکرد رشد و ضریب تبدیل خوراک، در روز 52 و 105 آزمایش پس از 14 ساعت گرسنگی، توزین و رکوردگیری وزن انجام شد. در انتهای آزمایش میزان اکسیژن فعال سلول های سفید خون به عنوان شاخص فعالیت ضد میکروبی اندازه گیری شد. افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک تیمار 2 و 3 در پایان دوره آزمایش نسبت به هم تفاوت معنی داری نداشت ولی به طور معنی داری نسبت به تیمار کنترل به ترتیب بیشتر و کمتر بود (05/0p˂). طی این مدت میانگین مصرف خوراک تیمار3 نسبت به تیمار 2 نیز کمتر بود (0424/0=p). تفاوت میانگین اکسیژن فعال میان تیمارهای آزمایشی معنی دار نبود. این نتایج نشان داد که اگر چه فعالیت ضد میکروبی سلول های خونی تحت تاثیر پروبیوتیک واقع نشد ولی استفاده از پروبیوتیک تاثیر مثبتی بر بهبود رشد و ضریب تبدیل خوراک گوساله های نژاد کردی داشت و در نتیجه می توان برنامه استفاده روزانه پروبیوتیک را به استفاده دو روز در میان تغییر داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!