بررسی استراتژی های به کاررفته در ترجمه ی اصطلاحات برای بینندگان غیربومی در فیلم های زیرنویس شده ی ایرانی (مورد مطالعه: ژانر درام)

پیام:
چکیده:
امروزه، اصطلاحات به عنوان جزئی لاینفک از زبان روزمره ی جوامع بشری درنظر گرفته می شوند و یکی از مسئله سازترین مسائل در فرایند ترجمه ی بین زبان ها تلقی می شوند. عناصری وجود دارند که به طور مستقیم به فرهنگ، آداب ورسوم، عقاید و ارزش های مخاطبان زبان مقصد وابسته اند که اصطلاحات هم از آن جمله هستند. هدف از تحقیق پیش رو، بررسی استراتژی های به کاررفته در فرایند زیرنویس در سه فیلم ایرانی زیرنویس شده با ژانر درام بوده است. بدین منظور، اصطلاحات از نسخه های فارسی فیلم های درام منتخب استخراج شده اند؛ سپس، با نسخه های زیرنویسشان به زبان انگلیسی مقایسه شدند. اطلاعات به دست آمده نشان دادند که نتایج مربع کای دو در 3. 625 (6, N=4) χ2= وp=0 ؛ و با توجه به اینکه p ˂0. 05 است، استراتژی های به کاررفته به طور مساوی توزیع نشده اند. یعنی استراتژی «استفاده از اصطلاح معنی و مفهوم مشابه» استراتژی غالب در ترجمه ی اصطلاحات با بیش ترین فراوانی یعنی 36 درصد و کم ترین استراتژی استفاده شده برای ترجمه ی اصطلاحات «استراتژی حذف» بوده است که 10 درصد از مجموع کل را شامل می شود. به این ترتیب، مترجمان سمعی-بصری تلاش کردند اصطلاحات را آن چنان طبیعی ترجمه کنند که بینندگان غیرفارسی زبان نیز آن ها را طبیعی تلقی کنند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!