تحلیل فضایی شاخص های تاثیرگذار زمین لغزش ها بر بار رسوبی حوضه سد ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رسوب زایی زمین لغزش ها مخاطره جدید حوضه آبخیز می باشد که تحلیل و برآورد آن ضرورت و اهمیت توسعه پایداراست. هدف این تحقیق تحلیل شاخص های تاثیر گذار زمین لغزش بر بار رسوبی در حوضه آبخیز است. با این فرض که رابطه خطی بین شاخص های تاثیرگذار زمین لغزش بر بار رسوبی حوضه حاکم است. داده های دبی رسوب زیرحوضه گل گل و زیر حوضه چاویز به دو روش روزانه مشاهده ای و سالانه با استفاده از منحنی سنجه رسوب حدوسط دسته ها در طول دوره آماری تحلیل و برآورد شد. زمین لغزش های فعال حوضه با استفاده از مدل خود همبستگی فضایی موران تحلیل شده اند و این تحلیل فضایی نشان داد که زمین لغزش ها از الگوی خوشه ایبرخوردارند و رابطه خودهمبستگی فضایی بر شاخص های تاثیر گذار زمین لغزش و بار رسوبی در حوضه حاکم است. نتایج نشان داد که علت الگوی خوشه ایبودن زمین لغزش ها لیتولوژی مارنی سازند گورپی می باشد و بهترین مدل، خودهمبستگی فضایی موران معرفی شد. همبستگی در رگرسیون یک و دو متغیره رابطه خطی بین شاخص های تاثیرگذار زمین لغزش بر بار رسوبی حوضه نشان می دهد اما همبستگی در رگرسیون چند متغیره نشان داد که ارتباط غیر خطی بین شاخص های تاثیر گذار زمین لغزش بر بار رسوبی در این زیرحوضه ها حاکم است و از بین شاخص ها، شیب متوسط زمین لغزش ها با ضریب تبیین 997/0 و مساحت زمین لغزش با ضریب تبیین870/0 بیشترین تاثیر بر بار رسوبی در زیر حوضه گل گل و شاخص های فاصله تا آبراهه اصلی با ضریب تبیین 974/0و طول زمین لغزش و سطح گسیختگی با ضریب 878/0 بیشترین تاثیر بر بار رسوبی در زیر حوضه چاویز دارند. بنابراین نمی توان قضاوت کرد که مثلا متغیر مساحت رابطه مستقیمی با افزایش و یا کاهش رسوب دارد بلکه نیاز است که در شرایط حوضه آبخیز و در نظر گرفتن دیگر متغیر های تاثیر گذار زمین لغزش در رسوب این فرایند تحلیل شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1919782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!