بررسی تاثیر کنترل هیجانی و برون گرایی بر شدت اثر رتینوپاتی سروز مرکزی در بیماران توسط الگوریتم منطق فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رتینوپاتی سروز مرکزی یکی از بیماری های چشم است که یکی از ریسک فاکتورهای آن استرس روانی است. هدف این پژوهش مقایسه کنترل هیجانی و برون گرایی در زنان و مردان مبتلا به رتینوپاتی و بررسی رابطه بین این دو متغیر بود. تلاش شد تا با محاسبات منطق فازی، تاثیر نسبی کنترل هیجانی و برون گرایی بر حالت و شدت رتینوپاتی، محاسبه گردد.
روش
این مطالعه از نوع همبستگی بود و پس از انتخاب نمونه به روش در دسترس، با حجم 50 بیمار (40 مرد) از بیمارستان های چشم پزشکی اصفهان، برای گردآوری داده ها، از دو پرسشنامه کنترل هیجان Roger و Najarian و آزمون پنج عاملی شخصیت استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد بین زنان و مردان تفاوت معناداری از نظر کنترل هیجانی و برون گرایی وجود ندارد. برون گرایی با خرده مقیاس فرعی بازداری هیجانی همبستگی منفی (0/36-=r و 0/009=P) و با کنترل خوش خیم همبستگی مثبت دارد (0/38=r و 0/006=P). با توجه به تناظر پارامترهای ورودی و خروجی و تحلیل آن ها بر حسب تاثیر بر روی رتینو پاتی توسط الگوریتم منطق فازی، نتیجه چشم گیری در بررسی همبستگی مشاهده شد. نتایج فازی با توجه به تبعیت از قوانین نوشته شده موتور استنتاج فازی بر حسب دو پارامتر ورودی میزان تاثیر بر این بیماری را به صورت خوبی در دسته بندی فازی نمایش داد.
نتیجه گیری
علاوه بر بررسی دو متغیر مهم شخصیتی در رتینوپاتی، الگوریتم فازی مناسبی برای پیش بینی شدت بیماری بر اساس میزان تاثیر بازداری هیجانی و برون گرایی بیماران ارائه و با ارزیابی و اعمال قوانین فازی پیشنهاد شده این میزان تاثیر ارزیابی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 347
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!