بررسی رابطه هوش معنوی حسابداران و کیفیت صورتهای مالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
تاثیر انواع هوش بر عملکرد در حوزه های مختلف بررسی شده است. در این میان هوش معنوی و ابعاد آن موضوع جالب توجهی است که به تازگی در حوزه مالی رفتاری نیز تاثیر آن بر متغیرهای مختلف بررسی می شود که در این تحقیق کیفیت صورتهای مالی به عنوان متغیر وابسته مد نظر است. نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که متغیرهای انواع هوش در سایه مدیریت خلاقانه و مبتکرانه تقویت می شوند.
هدف
پژوهش حاضر به بررسی رابطه هوش معنوی حسابداران و کیفیت صورت های مالی می پردازد.
روش
جهت گردآوری مبانی نظری اطلاعات در خصوص تبیین ادبیات موضوع تحقیق از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده شده است و برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، برای پردازش فرضیات تحقیق به منظور گردآوری داده ها برای متغیرها علاوه بر پرسشنامه از سایت کدال استفاده گردید. روش آزمون فرضیه ها در مطالعه حاضر با استفاده از معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart-Pls2 می باشد.
یافته ها
آزمون فرضیه ها نشان داد بین هوش معنوی حسابداران و کیفیت صورت های مالی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هوشیاری، جهت گیری درونی، معنا و مفهوم، حقیقت و صداقت و تمامیت و کلیت حسابداران با کیفیت صورت های مالی رابطه معناداری وجود دارد. از سوی دیگر بین خوبی و وجود و شخصیت حسابداران با کیفیت صورت های مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که ابعاد هوش معنوی در حسابداران بر کیفیت صورت های مالی اثرگذار است که این موضوع می طلبد که مدیران شرکتها در سایه ابتکار و نوآوری کمک کنند تا ابعاد هوش معنوی تقویت شده که بتوان در راستای تقویت کیفیت صورتهای مالی از آن بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!