سنتز نانوالیاف کیتوسان/پلی اتیلن اکساید و عصاره آویشن شیرازی به روش الکتروریسی و کاربرد آن در پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نانوالیاف به الیافی با قطر کمتر از 1000 نانومتر اطلاق می شود. روش های مختلفی برای ساخت نانوالیاف ها وجود دارد که یکی از این روش ها، الکتروریسی است. در این روش نانوالیاف بر روی ورقه های آلومینیومی تشکیل می شود. تبدیل کیتوسان به مشتقات با انحلال پذیری بیشتر، اختلاط آن با سایر پلیمرها و استفاده از حلال های ویژه روش هایی برای سهولت الکتروریسی آن است. در این مطالعه از عصاره آویشن با خاصیت آنتی باکتریال بودن، التیام و تسریع در بهبود زخم جهت تهیه ترکیب نانوالیاف کیتوسان/پلی اتیلن اکساید و آویشن به وسیله الکتروریسی ساخته و موردبررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
با کمک دستگاه الکتروریسی محلول پلیمری از کیتوسان و پلی اتیلن اکساید به نسبت 10/90 و توئین 80% در محلول 5/0 مولار استیک اسید تهیه و با افزودن عصاره آویشن، از نانوالیاف تهیه شده تصویر SEM گرفته شد. سپس قطر نانوالیاف با استفاده از نرم افزار Celemex vision اندازه گیری شد.
نتایج
با توجه به تصاویر به دست آمده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و اندازه گیری قطر نانوالیاف به دست آمده از محلول با فرمولاسیون کیتوسان/پلی اتیلن اکساید/آویشن به نسبت 10/90 میانگین قطر نانوالیاف در محدوده nm 100-60 است و بهترین الیاف با کمترین گره تهیه شد.
نتیجه گیری
نانو الیاف تهیه شده کاربرد زیادی در صنعت پزشکی به ویژه درزمینه داربست های مهندسی بافت و زخم پوش ها دارد و از آن به عنوان کاندیدی آنتی باکتریال می توان استفاده کرد. علاوه بر موثر بودن در درمان زخم ها، هزینه درمان را نیز کاهش می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
854 تا 861
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!