مقایسه تاثیر ضد قارچی عسل و فلوکونازول علیه کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی و در کاندیدیازیس گوارشی در مدل حیوان آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کاندیدیازیس در بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی موردتوجه قرار گرفته است. داروهای ضد قارچی نظیر فلوکونازول و آمفوتریسن ب برای درمان عفونت های کاندیدیایی مورداستفاده قرار می گیرند. افزایش مقاومت دارویی باعث شده است که استفاده از ترکیبات با منشا طبیعی موردتوجه بیشتری قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثر نمونه های عسل بومی استان کهگیلویه و بویراحمد و فلوکونازول بر کاندیدا آلبیکنس در کاندیدیازیس گوارشی در مدل حیوان آزمایشگاهی بوده است.
مواد و روش ها
تاثیر ضد قارچی نمونه های عسل از منابع مختلف بر مهار رشد کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی ارزیابی شد. سنجش زمان مرگ سلولی برای ارزیابی تاثیر ضد کاندیدیایی نمونه های عسل موردمطالعه، انجام شد. در پایان، تاثیر موثرترین نمونه عسل علیه کاندیدا آلبیکنس در مقایسه با فلوکونازول در کاندیدیازیس گوارشی در حیوان آزمایشگاهی موردسنجش قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل تاثیر نمونه های عسل مورد آزمایش را علیه کاندیدا آلبیکنس را نشان داده است. داده های به دست آمده نشان داد که عسل بلوط تاثیر قابل توجهی (001/0 p≤) علیه کاندیدا آلبیکنس داشت. تیمار موش BALB /c آلوده به کاندیدیازیس ناشی از کاندیدا آلبیکنس نشان داد که تیمار با عسل بلوط ازلحاظ کاهش بار آلودگی قارچی اگرچه اندکی کمتر از فلوکونازول بود ولی علیه کاندیدا آلبیکنس تاثیرگذار بود.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده تاثیر ضد کاندیدیایی عسل هم در شرایط آزمایشگاهی و در مدل حیوانی کاندیدیازیس را نشان می دهد و پتانسیل عسل به عنوان کمک درمانی در عفونت های کاندیدیایی پیشنهاد می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
967 تا 978
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!