مقایسه اعمال جراحی و علل لغو آن در بیمارستان های دولتی منتخب قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت: یک مطالعه موردی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بهره وری اتاق های عمل از عوامل اصلی در تعیین هزینه های بیمارستان می باشد. از آنجایی که برنامه طرح تحول نظام سلامت با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات بیمارستانی اجرا شده است، هدف این مطالعه مقایسه میزان و علل لغو اعمال جراحی در بیمارستان های دولتی قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت بود.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در دو بیمارستان دولتی منتخب شهر زاهدان در سال 1396 انجام شد. تعداد 8138 پرونده به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای ثبت داده ها از چک لیست استاندارد شامل 9 سوال استفاده گردید. داده ها در نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 وارد شدند و از آمار توصیفی و آزمون تحلیلی کای دو استفاده شد. نتایج: پس از اجرای طرح تحول سلامت میزان اعمال جراحی افزایش یافت. قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیشتر اعمال جراحی به دلایل سازمانی و مدیریتی لغو می شدند (58 درصد) و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مسائل مربوط به بیمار، مهم ترین علت لغو شدن عمل های جراحی بودند (66 درصد). لغو اعمال جراحی (به واسطه علل مرتبط با تیم جراحی، بیمار، بیهوشی، پزشکی، تجهیزات و سازمانی) با وضعیت تاهل بیماران (011/0P=) و نوع بیمه درمانی (021/0=P) آن ها ارتباط معنی داری داشت. بحث و نتیجه گیری: انجام برنامه ریزی دقیق برای اتاق عمل، ارائه آموزش های لازم به بیماران، ویزیت بیماران توسط متخصصین بیهوشی و بهبود کیفی و کمی وضعیت اتاق عمل برای افزایش بهره وری اتاق عمل و بیمارستان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!