ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی عصاره بخش های مختلف گیاه رازیانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
رازیانه یک گیاه دارویی و آروماتیک است. آزمایش های مختلف پزشکی در شرایط آزمایشگاهی و در شرایط زنده به طور متقاعدکننده ای توانایی ضد قارچی ، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، ضدترومبوز و فعالیت محافظتی در کبد را نشان داده است. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد باکتریایی عصاره های رازیانه بر روی باکتری های بیماری-زا است.
روش تحقیق: به این منظور عصاره های اتانولی، متانولی و استونی (از طریق روش خیساندن) بر روی بخش های مختلف رازیانه (گل، برگ و میوه) آماده شد و فعالیت آن ها بر روی برخی گونه های باکتریایی گرم مثبت (استافیلوکوکوس آرئوس، باسیلوس سرئوس) و گرم منفی (سودوموناس آئروژینوزا، اشرشیاکلای) از طریق روش استاندارد دیسک دیفوژن امتحان شدند.
نتایج
یافته ها نشان می دهند که حساس ترین باکتری نسبت به عصاره استافیلوکوکوس آرئوس و مقاوم ترین باکتری سودوموناس آئروژینوزا می باشد. نتایج نشان می دهد که در مورد گل رازیانه عصاره متانولی و استونی به ترتیب بیشترین و کمترین خاصیت ضد باکتریایی را دارند و عصاره اتانولی برگ رازیانه بیشترین خاصیت ضد باکتریایی را دارا هستند و در مورد میوه رازیانه عصاره متانولی و استونی به ترتیب حداکثر و حداقل فعالیت ضد باکتریایی را دارد. در کل نتیجه این مطالعه نشان می دهد که عصاره گل رازیانه نسبت به بقیه اجزا رازیانه خصوصیات ضد باکتریایی بیشتری دارد.
توصیه های کاربردی/ صنعتی: مکانیسم عمل رازیانه به علت حضور ترکیبات فنولی و ترپنوئیدی است. این ترکیبات به طور بالقوه بر روی نفوذپذیری غشای باکتری ها اثر می گذارد و در نتیجه باعث مرگ سلول می شود. بنابراین عصاره رازیانه می تواند برای کنترل باکتری های مقاوم به چندین آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
33 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!