مطالعه ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک اویداکت در مرغ مروارید (مرغ شاخدار)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مرغ مروارید از خانواده قرقاول می باشد. دستگاه تولیدمثل آن شامل تخمدان و اویداکت می باشد. اویداکت باعث اتصال تخمدان به کلواک شده و از قسمت های قیف، مگنوم، تنگه، رحم و واژن تشکیل شده است. از آنجایی که تفاوت های آناتومیکی در این اعضا در پرندگان گزارش شده است و نیز بدلیل اینکه بر روی اویداکت مرغ مروارید تاکنون مطالعه آناتومیکی و بافت شناسی صورت نگرفته بود، این مطالعه انجام شد. برای این پژوهش 10 عدد مرغ مروارید بالغ ماده تهیه و اویداکت آنها مورد مطالعه کالبدشناسی قرار گرفت. سپس نمونه بافتی آماده و با روش هماتوکسیلین ائوزین رنگ آمیزی شدند. نتایج بطور کلی مشابه سایر پرندگان بود. ویژگی کالبدشناسی قابل ذکر اویداکت مرغ مروارید این بود که طول اویداکت با طول بدن تقریبا برابر و تمامی نواحی اویداکت بجز ناحیه رحم از نظر رنگ مشابه یکدیگر بود. نتایج آزمون آماری با استفاده از آزمون Tukey نشان داد که میانگین اندازه قسمت های مختلف اویداکت فعال بیشتر ازاویداکت غیر فعال بوده و این اختلافات در مگنوم، تنگه و رحم بصورت معنی دار و در قسمت قیف و واژن معنی دار نمی باشد. یافته بافت شناسی قابل توجه نیز این بود که اپیتلیوم در اویداکت به شکل استوانه ای شبه مطبق مژه دار دیده شده و بجز ناحیه قیف در سطح داخلی مجرای اویداکت بر روی چین های اولیه، چین های ثانویه قرار گرفته بود. در پارین نیز غدد لوله ای دیده شد که از گردن قیف شروع شده و در قسمت واژن کاملا ناپدید می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2645 تا 2655
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!