بررسی ارتباط میان هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
هوش معنوی از مجموعه ای از توانایی ها و علایق معنوی، ویژگی های شخصیتی، توانایی های شناختی خاص و فرایندهای عصب شناختی به دست می آید. هوش هیجانی جدیدترین تحول در زمینه فهم رابطه میان تعقل و هیجان است. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان کارشناسی رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد.
روش کار
در پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر حجم نمونه معادل 125 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش، تصادفی ساده بود. اطلاعات توسط پژوهشگر و با استفاده از پرسشنامه های هوش هیجانی Baron و هوش معنوی King جمع آوری گردیدند. باید عنوان نمود که روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در نهایت، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون تحلیل شدند.
یافته ها
بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (05 / P<0). بین مقیاس های بین فردی، سازگاری و خلق عمومی با هوش معنوی نیز رابطه معناداری به دست آمد (05 / P<0) ؛ اما بین مقیاس های درون فردی و مدیریت استرس با هوش معنوی رابطه معناداری وجود نداشت (05 / P>0). شایان ذکر است که تمامی مولفه های هوش هیجانی قادر به پیش بینی هوش معنوی بودند.
نتیجه گیری
با تقویت هوش هیجانی در دانشجویان می توان هوش معنوی را در آن ها تقویت کرد وبه بهبود جو معنوی و نگرش مثبت دانشجویان کمک نمود. در این ارتباط، مسئولان آموزشی دانشگاه می توانند با ارائه آموزش های لازم به تقویت هوش معنوی و هیجانی دانشجویان کمک کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!