مروری بر رشد و نمو انگل لیشمانیا در تعامل با پشه خاکی های ناقل بیماری لیشمانیوز

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
لیشمانیوز یکی از بیماری های فراموش شده ای است که در بیش از نیمی از استان های کشور آندمیک می باشد. عامل ایجادکننده بیماری، پروتوزوئرهای لیشمانیایی هستند و انتقال آلودگی به انسان توسط گزش پشه های خاکی فلبوتومینه می باشد. در این راستا، مطالعه حاضر در سطح مولکولی به بررسی رشد و نمو انگل در بدن پشه خاکی ناقل پرداخته است.
روش کار
در مطالعه حاضر که به روش مروری غیرنظام مند انجام شد، داده های منتشرشده با استفاده از کلمات کلیدی "لیشمانیا، پشه خاکی، فلبوتوموس و لوتزومیا" از پایگاه های اطلاعاتی ، PubMed Ovid Medline ، Web of Science ، SID ، Scopus و موتور جستجوگر Google Scholar جمع آوری شدند. در این پژوهش تمام مطالعات منتشرشده تا سال 2018 که مربوط به تعاملات بین پشه خاکی و انگل لیشمانیا بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
انگل برای رشد و نمو در بدن پشه خاکی به سدها و یا موانع طبیعی برخورد می کند که عبارت هستند از: آنزیم های پروتئولیتیک، پرده اطراف غذا، دفع از دستگاه گوارش و سیستم ایمنی در ناقل. قابلیت اتصال انگل به دستگاه گوارش پشه خاکی تعیین کننده توانایی حمایت پشه خاکی از رشد و نمو انگل و در نتیجه انتقال عفونت می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به گسترش بیماری لیشمانیوز در ایران و جهان و کنترل دشوار بیماری و نیز اینکه تاکنون واکسن موثری علیه لیشمانیوز معرفی نشده است، پژوهش در ارتباط با رشد و نمو و چرخه زندگی انگل در بدن پشه خاکی حائز اهمیت می باشد. یافته های پژوهش حاضر در راستای شناسایی و تقویت موانع طبیعی رشد انگل در بدن پشه خاکی و روش های نوین مبارزه با لیشمانیوز می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!