رابطه ابعاد انگیزش کلر با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می رود و از طرفی دانشجویان پزشکی به عنوان پزشکان آینده در نظام سلامت کشور نقش مهمی ایفا خواهند نمود، لذا اهمیت شناخت بهتر روابط متقابل ابعاد انگیزشی آنان با ویژگی های شخصیتی شان جهت ارتقا برنامه های آموزشی ضروری است. هدف این پژوهش نیز بررسی رابطه ابعاد انگیزش با ویژگی های شخصیتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش ها
این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 97-96 بودند که تعداد 412 نفر به عنوان نمونه به صورت طبقه ای خوشه ایانتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های انگیزش کلر (Keller Inventory) و شخصیت نئو (NEO-Five Factor Inventory) بود. داده ها با نرم افزار SPSS با روش های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد بین مولفه های انگیزش، دو مولفه ی توجه و ارتباط دارای رابطه منفی و معنادار با ویژگی روان رنجوری شخصیت هستند. هم چنین هر چهار مولفه انگیزش دارای ارتباط مثبت و معنادار با تجربه پذیری و برون گرایی و باوجدان بودن هستند. علاوه بر این، تنها مولفه های توجه، ارتباط و اعتماد از متغیر انگیزش با مولفه ی توافق پذیری از متغیر شخصیت ارتباط مثبت و معنادار داشتند.
نتیجه گیری
می توان گفت که در ایجاد، تداوم یا کاهش انگیزش در افراد، ویژگی های شخصیتی نقش بارزی دارند؛ بنابراین برای افزایش انگیزش در افراد به خصوص در زمینه پیشرفت تحصیلی لازم است آموزش ها، متناسب با ویژگی های شخصیتی هر فرد صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!