بررسی ماهیت بیوشیمیایی و طیف میزبانی ماده آنتی باکتریایی تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک بومی

پیام:
چکیده:
باکتریوسین ها به ترکیبات آلی یا پپتیدهای سنتز شده توسط ریبوزوم های باکتری ها اطلاق می گردد که به عنوان سموم ضد رقیب در برابر گونه های باکتریایی یکسان و یا میکروارگانیسم ها تولید می شوند. برخی از باکتریوسین ها دچار تغییرات پس از ترجمه نظیر لیپیداسیون، گلیکوزیلاسیون و یا شکسته شدن پیوند پپتیدی (جهت تبدیل به پروتئین بالغ) می گردند. اگرچه باکتریوسین ها توسط بسیاری از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی تولید می شوند ولی با توجه به اینکه باکتری های اسید لاکتیک بی ضرر می-باشند، تمایل بیشتری برای استفاده از باکتریوسین های این گروه از باکتری ها در بین عموم وجود دارد. با توجه به ظهور باکتری-های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها و همچنین لزوم امنیت غذایی بیشتر، شناسایی سویه های تولید کننده باکتریوسین با طیف میزبانی وسیع یک ضرورت محسوب می شود. روی این اصل، در این پژوهش با استفاده از تیمارهای آنزیمی کاتالاز، لیپاز، آلفا آمیلاز، تریپسین و آلفاکیموتریپسین ماهیت ماده آنتی باکتریایی تولید شده توسط پنج سویه لاکتوباسیلوس و پنج سویه انتروکوک بومی ایران تعیین شد. سپس طیف میزبانی باکتریوسین تولید شده توسط سویه های بومی با استفاده از آزمون انتشار از دیسک مشخص گردید. بازدارندگی سوپرناتانت خنثی شده ی باکتری های اسید لاکتیک بعد از تیمار با آنزیم های پروتئولیتیک (تریپسین و آلفاکیموتریپسین) غیر فعال گردید و بازدارندگی سوپرناتانت خنثی شده ی این سویه ها بعد از تیمار با آنزیم های لیپاز، آلفاآمیلاز و کاتالاز از پایداری کامل و یا نسبی برخوردار بود و بیانگر این موضوع است که باکتریوسین تولید شده توسط این سویه ها بیشتر ماهیت پپتیدی دارد. همچنین سوپرناتانت خنثی شده ی باکتری های اسید لاکتیک از طیف بازدارندگی گسترده ای علیه باکتری های پاتوژن شاخص برخوردار بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!