بررسی خاصیت ضد میکروبی اسانس الئورزین بنه بر استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، کلارومایسس مارکسیانوس و پنی سیلیوم نوتاتوم و اثر آن بر ماندگاری دوغ ایرانی

پیام:
چکیده:
فساد فرآورده های غذایی از جمله دوغ به واسطه انواع میکروارگانیسم ها ایجاد می گردد. اسانس الئورزین بنه به عنوان ترکیب ضد-میکروبی در مقابل میکروارگانیسم ها شناخته شده است. هدف از این تحقیق ارزیابی خاصیت ضد میکروبی اسانس بنه بر سویه -های میکروبی استافیلوکوکوس اورئوس (PTCC 1431) ، اشرشیا کلی (PTCC 1338) ، کلارومایسس مارکسیانوس (PTCC 5195) و پنی سیلیوم نوتاتوم (PTCC 5074) و تاثیر آن بر ماندگاری دوغ می باشد. در این تحقیق خاصیت ضد میکروبی به روش انتشار دیسک کاغذی، حداقل غلظت کشندگی و حداقل غلظت بازدارندگی ارزیابی شد. در نمونه های دوغ به مقدار CFU mL-1 108 از باکتری های مورد مطالعه و اسانس تلقیح شد و در دو دمای 4 و 25 درجه سلسیوس در طول 28 روز مورد آزمایش های میکروبی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین هاله عدم رشد با قطر 78/43 میلی متر مربوط به مخمر کلارومایسس مارکسیانوس و کمترین آن با قطر 22 میلی متر مربوط به استافیلوکوکوس اورئوس می باشد. (05/0 p <). میزان حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی به ترتیب در مورد استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کلی 5/62 میکرولیتر بر میلی لیتر، برای کلارومایسس مارکسیانوس 6/15 و 25/31 میکرولیتر بر میلی لیتر و پنی سیلیوم نوتاتوم 25/31 میکرولیتر بر میلی لیترگزارش گردید. همچنین نتایج نشان می دهد که مدت زمان نگهداری دوغ، دما، نوع میکروب و اسانس الئورزین بنه بر تعداد میکروارگانیسم های دوغ تاثیرگذار هستند (05/0 p <). کاربرد اسانس موجب ارتقا کیفیت و افزایش زمان ماندگاری دوغ گردید. این در حالی است که تیمارهای حاوی اسانس سبب کاهش معنی دار بار میکروبی شدند. همچنین نمونه های تیمار شده در دمای 4 درجه سلسیوس نسبت دمای 25 درجه سلسیوس کاهش بیشتری داشته اند. بنابراین برای نگهداری دوغ، دمای 4 درجه سلسیوس به همراه استفاده از اسانس بنه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1921133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!